DOWNLOADS > Canvas: De klantband
Met de marketingfunnel kun je de klantreis van onbekend naar klant in kaart brengen. Op basis daarvan kun je beter bepalen welke communicatiemiddelen je nodig hebt en via welke kanalen te doelgroep te bereiken is. Onze klantband gaat nog een stapje verder en neemt ook het stuk daarna (de klantretentie en behouden van de klant) mee. Met dit canvas kun je daarom de volledige klantreis van onbekend naar terugkerende klant in kaart brengen.
Om de totale klantreis in kaart te brengen, hebben we de klantband opgedeeld in 4 B's:
Nu duidelijk is waar iemand behoefte aan heeft en via welk kanaal hij/zij die informatie verwacht, is de volgende stap om wat meer orde te scheppen. Stap twee en drie gaan om het rangschikken van de behoeftes en kanalen. Per fase (bereiken bijvoorbeeld) bepaal je wat het belangrijkste en beste is voor de gekozen persona en waar de grootste kans voor jouw bedrijf ligt.
Wanneer ze zijn gerangschikt kun je gaan bepalen welke marketingstrategie of zelfs concrete invulling er nodig is. Pak het belangrijkste probleem/behoefte/uitdaging en het belangrijkste kanaal en bepaal op basis daarvan waar jouw kansen liggen.
Stel: je wilt meer mensen uit jouw doelgroep bereiken, het probleem van de doelgroep is 'bruine bladeren monstera plant' en het kanaal waar ze die informatie zoeken is Google, dan zou je de volgende dingen kunnen doen:
Meer informatie over de klantband vind je in ons artikel weg met de marketingfunnel.
Download de klantband gratis.
De klantband canvas is onderdeel van ons full service marketingpakket.
De klantband canvas is onderdeel van ons full service marketingpakket.