De duurste klanten zijn nieuwe klanten! Dat was misschien wel een van de meest waardevolle lessen in mijn marketingcarrière. Zo'n moment van besef dat je bij jezelf denkt: 'waarom heb ik dit nooit eerder gezien?!'
Het was zo verbazingwekkend logisch... Een nieuwe klant bereiken, interesseren, overtuigen en converteren kost aanzienlijk meer tijd en moeite dan iets verkopen aan iemand die jou al vertrouwd.
En laten we vooral de slagingskans (ROI) van die inspanningen niet vergeten... Als we het boek Marketing Metrics mogen geloven is de kans op conversie bij bestaande klanten bijna vier keer zo groot als die bij nieuwe leads.
Het klinkt misschien absurd, maar als je erover nadenkt is dat helemaal zo gek nog niet. Wees eerlijk: je koopt zelf toch ook liever van een merk dat je al vertrouwt dan van een bedrijf die je niet kent?
'Maar Tomas, als er minder moeite nodig is om meer te verkopen aan bestaande klanten en de kans op conversie ook vier keer zo hoog is, waarom gebruikt dan toch 90% van de bedrijven een marketingstrategie die zich met name richt op het binnenhalen van nieuwe klanten?'
Goede vraag! Waarschijnlijk omdat de marketing funnel die we in 90% van de gevallen gebruiken nogal verouderd is.
Dus ik zeg: ‘WEG ERMEE!'
wat is in hemelsnaam die "verouderde" marketing funnel?
Laten we even beginnen bij het begin. Grote kans dat je ooit wel eens van de term Marketing Funnel (marketingtrechter) gehoord hebt. Dat is ook niet echt een verrassing, want het model wordt over tafel gegooid alsof het dé heilige graal is op het gebied van (online) marketing. Misschien komt dat door de eenvoud ervan. Who knows.
Maar wat is het doel van het model nou precies?
Een marketing funnel is bedoeld om een gestandaardiseerde klantreis te visualiseren zodat eenvoudiger kan worden bepaald wat er gecommuniceerd moet worden om iemand uiteindelijk klant te maken. Zo'n trechter ziet er bijvoorbeeld als volgt uit:
- Bewustwording - De doelgroep is zich bewust van een probleem, uitdaging of behoefte, maar weet niet welke oplossingen er zijn. Het is de bedoeling dat hier content voor wordt gecreëerd om de aandacht van die doelgroepen te vangen. Bijvoorbeeld met een artikel: '5 redenen waarom jij slechte Wifi ontvangst hebt'.
- Overweging - Nu je de aandacht van de doelgroep hebt en zij hun probleem begrijpen, zullen ze op zoek willen gaan naar een oplossing. Daarom wordt er in deze fase informatie gedeeld die de doelgroep in staat stelt de opties af te wegen en een goede keuze te maken. Bijvoorbeeld met een download met 'oplossing vergelijkingen'
- Keuze - Nu komt het moment supreme; het moment om de doelgroep te overtuigen dat jij de beste aanbieder bent. Bijvoorbeeld met duidelijke prijzen op de website of zelfs een offerte aanvraag.
Et voilà: de klant is binnen!
Klinkt simpel toch?! Vinden wij ook. De eenvoud van het model brengt een hoop voordelen met zich mee. Misschien dat het daarom 's werelds meest gebruikte marketingmodel is.
Maar... even opletten nu... de marketing funnel is ook:
- 120 jaar oud. Bedacht toen auto’s net nieuw waren, er weinig concurrentie was en het opruimen van de paardenstront een van de grootste problemen was;
- ontworpen voor het bedrijf. Gericht op de vraag: ‘hoe verkoop ik mijn product zo veel mogelijk?’ in plaats van ‘hoe kan ik mijn klant zo goed mogelijk helpen?’;
- incompleet. Zodra de aankoop voltooid is gaat de klant de trechter uit en "stopt" marketing.
Toegegeven, de stappen in de marketing funnel zijn nog steeds bruikbaar, maar het gebrek aan 'focus op de klant' en 'korte termijn insteek' maakt dit marketingmodel ook ontoereikend voor de marketinguitdagingen die marketeers nu hebben. Als we écht maximaal marketingrendement willen, dan moeten we een nieuw model gebruiken.
de geschiedenis van de marketing funnel.
Terug naar de tekentafel dus. Maar om te kunnen beoordelen hoe het nieuwe model eruit moet zien, doen we er verstandig aan te begrijpen waar we vandaan komen. Denk je nou: ‘dat kan me echt geen ene moer schelen’? Even goede vrienden. Gewoon lekker door scrollen zou ik zeggen.
Kun je de nieuwsgierigheid net als ik toch niet helemaal onderdrukken? Hierbij een korte geschiedenisles over de ontwikkelingen van de marketing funnel.
1898 - ontstaan van de klantreis
E. St. Elmo Lewis schetste een theoretisch model van de klantreis waaruit het wereldbekende AIDA-model ontstond. Het model bevatte de 4 basisstappen waaruit elke klantreis zou bestaan: ‘Aandacht vragen’, ‘Interesse wekken’, ‘Desire (behoefte) creëren’ en ‘Actie aansporen’. Die laatste stap is overigens pas later toegevoegd.
In datzelfde jaar werd Pepsi-Cola opgericht, begon de Spaans-Amerikaanse oorlog, werd koningin Wilhelmina ingehuldigd, kreeg Edison een patent voor de massaproductie van gloeilampen en ontving Rudolf Diesel zijn patent voor wat later de dieselmotor werd genoemd.
Ja echt! Zo lang geleden al…
1904 - AIDA als salesproces
Het AIDA-model werd voor het eerst gebruikt als een Sales proces door Frank Hutchinson Dukesmith in Salesmanship Magazine. Met daarbij een duidelijke kanttekening:
“Do not mistake polite attention for interest and do not assume when a desire for possession is aroused that conviction has been reached.”
Oftewel: aandacht betekent niet dat iemand interesse heeft, interesse betekent niet dat er ook een behoefte is en dat iemand tot aankoop wil overgaan. De salesuitdaging was om men door de fases te begeleiden.
1910 - de buyer decision process
John Dewey maakte de wereld bekend met de term ‘buyer decision process’.
1924 - benaming bepaald
William W. Townsend bestempelde het model van Elmo als het AIDA-model.
1959 - de eerste trechter visualisatie
Arthur F. Peterson visualiseerde het AIDA-model voor het eerst met een trechter.
Het was revolutionair om het aankoopproces in fases op te kunnen breken. Niet alleen begrepen we nu beter welke stappen er nodig waren om onze producten te verkopen, we konden het ook steeds efficiënter gaan inrichten.
Maar het model was ook sales gedreven. Met name omdat er nog weinig concurrentie was en er niet zoveel nodig was om de aandacht van de doelgroep te pakken. De marketing die wij nu kennen was toen dus niet nodig. Deze push-strategie kwam veelal neer op de volgende vraagstukken:
- Attention: Hoe zorgen we ervoor dat onze oplossing zo veel mogelijk wordt gezien?
- Interest: Wat moeten we zeggen om de interesse te wekken over de oplossing?
- Desire: Hoe creëren we verlangen naar onze specifieke oplossing?
- Action: Hoe zorgen we ervoor dat men actie onderneemt?
Van push, naar pull
Naarmate de technologie en markt zich verder ontwikkelde en klanten meer alternatieve keuzes begonnen te krijgen werd deze push strategie steeds minder effectief. De klant had het steeds meer voor het zeggen en dus veranderde de markt van aanbodgedreven naar vraaggedreven en ontstond een nieuwe meer klantgerichte marketingaanpak: de pull-strategie.
inbound marketing als pull strategie.
Ken je dat gevoel dat je bestookt wordt met irrelevante reclames die je het liefste wegzappt en advertenties die je vaak vakkundig weet te negeren. Verrassing, je bent niet de enige. Per dag worden we overspoeld met ±377 reclames (±1500 als je productverpakkingen en billboards meetelt).
'Wat een onzin! Daar merk ik niets van!'
Dat is logisch. Als mens zijn we door de toename van reclamerommel donders goed geworden in het filteren van die informatie. Enkel de relevante dingen vallen ons op. Een gemiddeld persoon neemt maximaal 2 tot 5 reclames per dag bewust waar.
Grappig feitje: aan het einde van de dag is men de meeste reclames alweer vergeten.
Bedrijven begonnen in te zien dat deze bombarde op onze hersenen steeds minder effectief werd en verzonnen een strategie die minder ging over 'wat het bedrijf wil communiceren' en meer over 'wat de klant wilt horen'. Inbound marketing dus.
Bij deze strategie ging (gaat) het om de creatie van waardevolle en relevante content om de doelgroep aan te trekken. Hoewel daardoor soms minder mensen werden bereikt, was het conversiepercentage wel aanzienlijk hoger. Van kwantiteit naar kwaliteit dus.
In tegenstelling tot een push strategie gaat Inbound marketing om het creëren van relevante waarde en het bereiken van de juiste doelgroepen. Van kwantiteit naar kwaliteit.
De invulling van de marketing funnel zag er daardoor als volgt uit:
Laten we een marketingfunnel van plantsome.nl als voorbeeld nemen.
- Awareness - Ik zoek op Google naar: 'Mijn monstera plant gaat dood' en kom uit op de verzorgingspagina van plantsome.nl
- Interest - Ik lees alles door, download de gratis 'verzorgings app' en lees dat het ligt aan de hoeveelheid licht.
- Consideration - Om erachter te komen welke planten het beste passen in mijn woonkamer gebruik ik de 'plantzoeker' en raak getriggerd.
- Conversion - De productpagina geeft me voorbeelden van hoe de plant eruit ziet en maak daardoor snel de keuze 'm direct aan te schaffen.
Hoewel ik niet direct voor een nieuwe plant in de markt was, val ik wel binnen de doelgroep van Plantsome. Daarom creëerde zij content in de awareness fase die mijn aandacht wist te pakken. Vervolgens creëerde ze voor elke fase de juiste content om mij het idee te geven dat ze mij hielpen en overtuigde ze mij uiteindelijk een nieuwe plant te kopen. En omdat de experience zo fijn was besloot ik dat ook bij hen te doen.
Met Inbound marketing gaat het dus veel meer om de klant begrijpen en waarde creatie. Eerst geven, dan nemen dus.
steeds meer focus op het behoud van klanten.
Inbound marketing is al een enorme verbetering omdat het veel meer klantgericht is. Maar er was nog één probleem: het model stopt nog steeds op het moment dat iemand klant wordt.
Daardoor werd het model aangepast en werd de laatste fase in de marketing funnel vervangen voor het behouden van klanten. En zo ontstonden allemaal nieuwe modellen.
- REAN - Reach, Engage, Activate & Nurture
- RACE - Reach, Act, Convert & Engage
- ACCD - Attract, Convert, Close & Delight (HubSpot)
En ook wij ontwikkelde een uitgebreid framework waarbij we elke fase van de levensloop van de klant in kaart wilde brengen.
Maar, zoals je ziet is een trechter niet meer de juiste metafoor. Even los van het feit dat een trechter betekent dat er een begin en een einde is, gaat de metafoor ook uit van een lineaire klantreis. Laat dat nou in 99% van de gevallen niet helemaal kloppen.
de klantreis is een grote onvoorspelbare kl*rezooi.
Begin je het al zat te worden? Snap ik. Ik zal dit stukje kort houden.
De complexiteit en onvoorspelbaarheid van een klantreis zorgt ervoor dat iemand soms wel 30 contactmomenten heeft alvorens ze daadwerkelijk klant worden. Op alle momenten kan iemand vooruit én achteruit gaan. Dit maakt een trechter allesbehalve de juiste metafoor.
Neem mijn klantreis voor de aanschaf van een computer als voorbeeld:
Start: 13 December 2020
- Ik wilde een Playstation 5 kopen, maar die is uitverkocht
- Ik praat met een collega en er wordt een gaming computer geadviseerd
- Ik lees op internet dat Tweakers goed kan helpen met het samenstellen
- Ik bezoek de website, maar ga weer weg zonder iets te kopen
- In dezelfde week zie ik retargeting advertenties op nu.nl, maar ik klik er niet op
- Een week later Google ik naar ‘Goede computer setup’
- Ik herken de Tweakers website en klik erop
- Ik voeg de onderdelen toe aan mijn lijstje, maar koop nog niks bij de websites
- Ik wil nog een vraag stellen op het forum en moet me registreren
- Ik vul mijn e-mailadres in en reageer
- Een week later krijg ik een e-mail van Tweakers, maar ik heb geen tijd
- Twee weken later zie ik een instagram post over computers en besluit verder te gaan
- Het blijkt dat de grafische kaart niet meer leverbaar is
- Ik Google ‘goede grafische kaarten’ en kom op een andere website
- Ik vraag advies via de chat
- Ik word zo goed geholpen dat ik besluit daar mijn computer samen te stellen
Heden (Januari 2021): ik heb nog steeds geen beslissing genomen.
Natuurlijk zijn er ideale situaties, maar in veel gevallen is het een grote wirwar aan contactmomenten. We hebben dus een metafoor en model nodig dat ook rekening houdt met zo’n willekeurig spectrum aan interacties.
tromgeroffel...
de klantband (of bbbb-model).
Nee nee! Niet een klapband, maar een klantband. Net als zo'n fietsband weetjewel... alleen dan met de focus op de band die je creëert met een klant. Snappie 'm nog?
De klantband brengt net als de marketingfunnel de klantreis in kaart en bevat dezelfde stappen als die van inbound marketing. Maar in tegenstelling tot de funnel ligt de focus op het creëren van een lange termijn band (relatie) tussen jouw bedrijf en de klant.
En omdat een band voor- en achteruit kan kunnen we ook de onvoorspelbaarheid van de klantreis erin verwerken.
De klantband bestaat uit vier B's:
- B1 - Bereiken: welk probleem/behoefte heeft je doelgroep en hoe kun je die bereiken?
- B2 - Boeien: welke informatie helpt de doelgroep dat probleem op te lossen en hoe kun je ze interesseren in jouw type oplossing?
- B3 - Binden: welke informatie is doorslaggevend om klant bij jou te worden?
- B4 - Behouden: welke aansluitende problemen/uitdagingen heeft de klant waar je bij kunt helpen?
Laten we wat dieper ingaan op hoe dit model kan worden ingevuld.
b1 - wie niet gezien wordt, zal ook niets verkopen.
Het doel van de eerste fase is om in beeld te komen bij jouw doelgroepen met relevante en waardevolle content die aansluit bij hun uitdagingen/problemen/behoeftes.
De meeste mensen in deze fase zullen begrijpen dat ze een probleem hebben en dat ze die willen oplossen. Om daarbij aan te sluiten is het belangrijk dat je begrijpt wat die problemen/uitdagingen/pijnpunten zijn en waar (de contactpunten) de doelgroep op zoek gaat naar deze informatie.
De hamvraag
Welke informatie moet je waar communiceren om jouw doelgroepen te bereiken?
Type doelgroep
In deze fase is iemand een koude lead.
Voorbeelden
- Blogs met how-to’s
- Artikelen over de oorzaak van het probleem
- Video’s met tutorials voor het oplossen
- Podcasts die dieper ingaan op de materie
- Longreads met een complete uitleg
Distributie
- Zoekmachines – SEO en SEA
- Social media – Betaald of organisch
- Abri’s op het station
- Influencers & productplacement op Youtube
- Evenementen in de omgeving
Aandachtspunten
Een veelgemaakte fout is het kiezen van een te brede doelgroep of een doelgroep die te ver van jouw oplossing af staat. Deze te brede focus maakt marketing niet alleen veel uitgebreider en dus duurder, maar heeft ook een negatieve impact op relevantie. Mensen kiezen simpelweg eerder voor een bedrijf dat constant vertelt dat ze computers op maat maken dan computers op maat maken en ook iPads repareren en iPhones verkopen en online Microsoft Office tutorials geven en …
Het is waardevol om in één boodschap te kiezen en te blijven communiceren. Dat hoeft dus niet te betekenen dat je maar één dienst hoeft te leveren, enkel dat je het samenvat in een consistente boodschap die mensen steeds beter onthouden. Dit is overigens ook belangrijk als je jouw merkherkenning wilt verhogen bij de doelgroepen.
Hulpmiddelen
Om de juiste mensen te bereiken, neem dan de volgende stappen:
- Breng de doelgroep in kaart: Creëer persona’s
- Begrijp persona’s beter: Customer Empathy Map
- Breng het probleem/uitdaging/behoefte in kaart: Value Proposition Canvas
- Begrijp het probleem beter: Het Waarom Canvas
- Bepaal jouw contactpunten: Customer Journey Mapping
b2 - alles wat je aandacht geeft, groeit.
De tweede fase gaat om het bouwen van vertrouwen door meer waarde te creëren en de doelgroep verder te helpen.
Iemand die is bereikt is nog niet altijd geïnteresseerd in jouw oplossing (zoals Frank al duidelijk maakte). In deze fase is het daarom belangrijk dat de doelgroep wordt geboeid in jouw type oplossing. Maar in tegenstelling tot de push-strategie gaat het in dit model nog steeds om ‘helpen’. Stel daarom de vraag welke informatie jouw doelgroepen helpt hun behoefte te stillen, probleem op te lossen of uitdaging aan te pakken.
Het enige wat je ervoor terug zou moeten willen in deze fase is een e-mailadres om mensen die uiteindelijk de website verlaten wel te kunnen blijven boeien.
De hamvraag
Welke content is waardevol genoeg (helpt jouw doelgroepen) om persoonlijke gegevens achter te laten?
Type doelgroep
In deze fase is iemand een marketing lead.
Voorbeelden
- E-books over het onderwerp
- Uitgebreide en onderbouwde whitepapers
- Podcasts
- Webinars
- Checklists
- Nieuwsbrieven
- Infographics
- Bruikbare templates
Distributie
- Marketing automation
- E-mail marketing
- CRM
- Website
- Fysieke folders/brochures
- Live Chat
Aandachtspunten
De boeien fase verschilt vaak enorm per vakgebied. Soms is iemand na één contactmoment al bereid om naar de volgende fase te gaan en soms heeft iemand zeven contactmomenten nodig om overgehaald te worden. Bijvoorbeeld in de Evenementen branche van onze klant Event Creators.
Het kan daardoor al snel ingewikkeld worden doordat er e-mailmarketing en -automation gebruikt moet worden. Allemaal nieuwe materie waarbij een hoop geleerd moet worden voordat alles lekker loopt. Het juiste bureau kan je in dat geval al een hoop kopzorgen ontnemen.
Zorg er in ieder geval voor dat je zo snel mogelijk in kaart krijgt welke informatie iemand écht helpt en boeit in jouw type oplossing.
Hulpmiddelen
In deze fase zijn de volgende resources erg waardevol: zoekwoordonderzoeken, het achterhalen van interesses of Facebook of simpelweg bekijken welke content op je website het meest bekeken wordt.
- Breng de gewenste contactmomenten in kaart: Customer Journey Mapping
- Bepaal relevante content: Content Blueprint
- Breng overige interesses in kaart m.b.v. Facebook Audiences
- Analyseer je meest waardevolle content op de website met Google Analytics
b3 - van geven naar nemen.
Het doel van de derde fase is simpel samen te vatten: overtuigen tot het nemen van een actie en met jou in zee te gaan.
Als je voldoende waarde hebt gegeven is het tijd om te nemen middels een goed getimede call to action. Op basis van leadscoring door de handelingen uit de vorige fase (bijvoorbeeld het klikken op links) kan je beoordelen of een lead klaar is om tot actie over te gaan.
Om de kans op conversie te verhogen is het goed om ook na te denken over welke additionele content dat laatste zetje kan zijn om de keuze te maken met jou in zee te gaan.
De hamvraag
Hoe weet je wanneer iemand klaar is om tot aankoop over te gaan?
En wat kun je de doelgroep aanbieden om de aankoop fijn, logisch en natuurlijk te laten voelen?
Type doelgroep
In deze fase is iemand een sales lead.
Voorbeelden
- Bewijs – whitepapers, social media following en Google testimonials
- Cases – Show, don’t tell
- Demo’s – Live, opgenomen of in persoon
- Prijzen – print (download) of publiek toegankelijk voor iedereen
- Gratis advies
Distributie
- Website
- Telefoon
- Chatmodules (Intercom of Hubspot bijvoorbeeld)
- Marketing Automation
- E-Mailmarketing
- CRM
Aandachtspunten
Probeer de drempel om een actie te nemen zo laag mogelijk te maken. Het is zinloos om een formulier met 20 invoervelden te verplichten als je enkel een e-mailadres en telefoonnummer nodig hebt om contact op te nemen.
Heb je bijvoorbeeld een webshop waarbij het nodig is om een account aan te maken voordat je een aankoop kan afronden? Zo ja, overweeg gastaccounts toe te voegen.
Of moeten mensen bijvoorbeeld zelf formulieren invullen om een profiel aan te maken? Overweeg dan een Facebook integratie zodat mensen met de druk van twee knoppen direct aan de slag kunnen. Zoals we voor Poar Neem’n hebben gedaan.
Hulpmiddelen
Om de conversiekans te maximaliseren zijn twee aspecten erg waardevol: a) het creëren van een gratis variant van jouw dienst of product en b) het kunnen bepalen wanneer een lead waardevol genoeg is om te converteren. Daarvoor kunnen de volgende hulpmiddelen gebruikt worden:
- Bepaal je aanbod: Business Model Canvas.
- Creëer een gratis variant/additie.
- Bepaal de waardepropositie: Value proposition canvas (links).
- Creëer de content om te meten of een lead klaar is om klant te worden.
b4 - investeer in de relatie.
De laatste fase gaat om het (uit)bouwen van de relatie en verbeteren van klantretentie. Het doel is daarom om jouw klant steeds beter te begrijpen zodat je steeds beter bij ze kunt aansluiten.
Hoewel het erg aanlokkelijk is om je direct weer te focussen op het binnenhalen van meer nieuwe klanten, is het vaak waardevoller om tijd te steken in het uitbouwen van de relatie met de klant die zojuist is binnengehaald. Tevreden klanten zullen meer van je afnemen en zullen vrienden en familie vertellen over de geweldige klantervaring. Betere marketing dan dat bestaat niet.
Door eens in de zoveel tijd contact met de klant op te nemen voor verdere begeleiding of relevante producten aan te bieden kun je al snel meer vertrouwen bouwen. Zo proberen wij onze klanten ook verder te helpen door ze te adviseren. Als full service marketingbureau bouwen we bijvoorbeeld veel websites, maar kunnen we diezelfde klanten ook juist helpen met het genereren van het juiste bezoek naar die website.
De hamvraag
Wat kun je doen om de klantverwachting te overstijgen? Of beter: wat kun je nog meer aanbieden om de klant te helpen met het oplossen van hun probleem/uitdaging?
Voorbeelden
- Abonnementen op communities (kennisbanken)
- Online-trainingen
- Extra mogelijkheden binnen het bedrijf
- Partnerprogramma’s
- Influencer-/ambassadeursprogramma’s
- Loyaliteitsprogramma’s
Distributie
- Persoonlijke e-mails
- Marketing automation
- E-mailmarketing
- Telefoongesprekken
- Fysieke afspraken
- Onboarding
Aandachtspunten
Zorg dat je relevante content blijft creëren en delen die de klant verder kan helpen en probeer op het juiste moment om een referal, review of testimonial te vragen. Probeer ook te pinpointen wat de handelingen zijn die aangeven of je de case verder kunt uitbreiden.
En last-but-not-least: durf te adviseren. Soms voelt het adviseren van jouw product al snel als verkopen, maar zorg ervoor dat je dat gevoel loslaat. Dit kan je al snel doen door niet proberen te verkopen, maar te adviseren. Jouw producten/diensten zijn waardevol, het is aan jouw klanten om te bepalen of die ook (op dat moment) waardevol voor hen zijn.
Zorg er in ieder geval voor dat je in beeld blijft bij klanten.
jij bepaalt hoeveel lucht je in klantband blaast.
Afhankelijk van jouw budgetten, ambities en de klantreis bepaal je zelf hoe groots je de klantreis in wilt vullen. Zo kun je al beginnen met een kleine cirkel om de klantreis compleet te maken en naarmate de tijd vordert kun je die reis steeds verder uitbouwen met meer contactmomenten.
De invulling van een van de klantreizen zou bijvoorbeeld kunnen zijn:
nog één groot voordeel van de klantband.
Bij diezit. vinden we merken dermate belangrijk dat we zelf een brand management platform aan het ontwikkelen zijn. Eén van de belangrijkste uitdagingen bij het bouwen van een merk is om een vertrouwensband te creëren. Ja daar heb je die verrekte band weer.
Daar zit dus een grote overlap met dit marketingmodel.
Vul je dit model dus goed in (met branded content) werk je dus ook tegelijk aan een sterker merk. Da's mooi meegenomen toch?!
de kosten?
'Allemaal leuk en aardig jongen, maar wat mag dat allemaal wel niet kosten?'
Dat mag je mooi zelf bepalen!
Oké, flauw. Wat ik bedoel te zeggen is dat hoe jij de klantband invult volledig afhankelijk is van jouw wensen, doelstellingen en budgetten. Je kunt klein beginnen met enkel het bereiken van jouw doelgroep d.m.v. bijvoorbeeld een artikel per maand. Je kunt ook besluiten de hele klantband in te vullen en tien artikelen per maand te schrijven. De keuze is aan jou.
Een kleine tip: begin bij de belangrijkste bottlenecks.
en wat als ik het door jullie wil laten doen?
Bij diezit. kunnen we al vanaf €500,- per maand helpen, maar elke klant is anders dus kijken we eerst naar je doelstellingen en budgetten. Benieuwd? Neem gewoon eens vrijblijvend contact met ons op.
conclusie.
De marketing funnel wordt al jaren door veel marketeers gebruikt om hun marketinginspanningen te structureren. Maar het model is ook verouderd. Zo houdt het slecht rekening met de totale levensloop van een klant en de complexe klantreis die zij doormaken is ook moeilijk te illustreren.
Omdat klantretentie en marketingrendement steeds belangrijker wordt, en de klantreis steeds complexer, is een nieuw marketingmodel nodig dat hier wel rekening mee houdt.
De klantband is het resultaat. Dit model bestaat uit het bereiken, boeien, binden en behouden van klanten en richt zich op het bouwen van een langdurige klantrelatie. Zo bouw je aan maximaal klantrendement en haal je het meeste uit jouw marketinginspanningen.