SCAN AANVRAGEN

merkidentiteit.

het karakter van je merk.


Sterke merken zijn onderscheidend, relevant, geloofwaardig, gemakkelijk te onthouden en misschien wel het belangrijkste: ze betekenen iets voor de doelgroep. Daaraan ligt de merkidentiteit van het merk ten grondslag. Hoe beter de identiteit in kaart is gebracht, hoe makkelijker het wordt om een onderscheidend en memorabel merk te bouwen. 


waarom een merkidentiteit laten ontwikkelen?

Je merkidentiteit speelt een onmisbare rol in de merkstrategie. Door een sterke merkidentiteit te ontwikkelen weet je onder andere precies waar jouw merk voor staat, wie je merk is, hoe het eruit zou moeten zien, hoe het moet klinken en wat het moet zeggen. Hierdoor bouw je een geloofwaardig merk waar jouw doelgroep echt in kan gaan geloven.

een merkidentiteit laten ontwikkelen? Begin met een brand scan.

Uitvogelen waar je merk precies voor staat lijkt vaak makkelijker dan het is. Alles lijkt vanzelfsprekend tot je gaat nadenken wat het echt betekent. Laat staan wat collega's denken. Voor ondernemers en marketeers kan het fijn zijn om andere partij van buitenaf naar de organisatie te laten kijken. Benieuwd hoe jouw merkidentiteit ervoor staat, waar de kansen en bottlenecks zitten? Doe een brand scan.

scan aanvragen  contact

profielfotos-team-website-300x300-tomas

dit hoort bij jouw merkidentiteit.

het karakter van jouw merk.

Bij Diezit zien we de merkidentiteit als onderdeel van de totale merkstrategie. De merkidentiteit kan ontwikkeld worden na het creëren van een heldere positionering. Zodra je merkidentiteit staat kan onder andere de huisstijl worden ontwikkeld.

Merknaam.

Je naam is het merkelement waaraan alle associaties die je door de tijd heen bouwt gekoppeld worden. De naam moet opvallen, onderscheidend zijn en vertrouwen opwekken. 

Merkwaarden.

Een consistent merk begint bij een helder beeld van waar elke ervaring aan moet voldoen. Daar gebruiken we merkwaarden voor. 

Merkverhaal.

Om een rode draad in jouw communicatie te creëren moet iedereen hetzelfde verhaal vertellen. Je merkverhaal is een soort elevator pitch die inzicht geeft in waar het merk voor staat en voor gaat.

Persoonlijkheid.

Merken zijn net mensen. Ze moeten met je resoneren en het juiste gevoel oproepen. Met andere woorden: het karakter van je merk. Is jouw merk meer een Elon Musk of Kim Kardashian. Een BMW of Toyota?

Tone of voice.

'Hoe je overkomt' is net zo belangrijk als 'wat je zegt'. Het is immers de toon die de muziek maakt. Klink formeel of juist informeel? Speels of serieus? 

Brandbook.

Jouw identiteit leggen we vast in ons digitale merkboek dat je altijd en overal kunt raadplegen en als briefing mee kunt sturen aan de vormgevers die jouw huisstijl gaan ontwerpen.


Meer over huisstijl

gerelateerde cases.

deze merkidentiteiten ontwikkelde wij.

bouw het karakter voor je merk die jouw doelgroep aanspreekt.

Merkidentiteit klinkt al best gewichtig, vind je niet? Andere woorden zijn: merkprofiel, merkkern, merk-DNA of merkessentie. Wat betekent het?

Heel kort: een merkidentiteit is wie je bent. Iets langer: een merkidentiteit weerspiegelt het DNA van een bedrijf. Net als wijzelf heeft jouw merk een identiteit. En net als bij ons schemert dat door in alles wat we doen en laten en hoe we dat doen. Met jouw merkidentiteit laat je zien waar je voor staat en waar je voor gaat.

concrete voordelen.

waarom je een merkidentiteit nodig hebt.

Doelgroepen kunnen zich erin vinden. Een sterke merkidentiteit creëert het karakter waarmee mensen zich willen associëren. Het geeft mensen het gevoel bij jouw bedrijf, product of dienst waardoor ze denken: 'ja, dit past bij mij.' 

Onderscheid je van de concurrentie. Een krachtige merkidentiteit stelt je in staat op een wijze te communiceren die uniek voor jouw bedrijf is en alleen bij jouw past. Van boodschap tot vormgeving. 

Wordt beter en sneller onthouden. Even opvallen is niet moeilijk: echt gezien worden en onthouden worden is de uitdaging. Met een heldere merkidentiteit kun je constant de gevoelige snaar raken bij je doelgroep.

Meer en sneller conversie. Een merkidentiteit waarin jouw doelgroepen zich herkennen wekt vertrouwen en verlaagt de drempel om tot actie over te gaan.

Bespaar ontwerpkosten. Een kraakheldere merkidentiteit zorgt ervoor dat iedereen altijd weet hoe het merk over moet komen in de communicatie. Dat maakt het ontwerpproces aanzienlijk efficiënter en effectiever. Vraag maar aan je vormgever.

Biedt prijsvoordelen. Als de merkidentiteit oprecht waarde toevoegt voor mensen, kun je meer vragen voor hetzelfde product. De identiteit van Supreme stelt hen bijvoorbeeld in staat 150 euro voor een wit T-shirt te vragen terwijl je voor 40 euro dezelfde kwaliteit kan krijgen.

Helen - Scholten Medical

Nadat diezit. onze nieuwe merkidentiteit naar een hoger niveau heeft getild, merken we direct meer resultaat.

Helen - Scholten Medical

Kirstin - dess Kirstins

Dankzij de rebranding van mijn merk kreeg ik in de eerste week al vier keer zoveel aanvragen.

Kirstin - dess Kirstins

merkidentiteit: consistent herhalen is cruciaal.

Een goed doordachte merkidentiteit biedt focus en consistentie (Neumeier, 2015). Dat is cruciaal voor het lange termijnsucces van jouw merk en bedrijf.

Wanneer concurrenten halsoverkop achter trends en kansen aan rennen, blijf jij uitgaan van jouw eigen kracht. Zo zorg je voor geloofwaardigheid, betrouwbaarheid en herkenbaarheid van het merk.

Belangrijk daarbij is dat de merkidentiteit niet alleen in de buitenwereld leeft, maar ook wordt begrepen en gedragen door jouw medewerkers (Nicholas Ind). Hoe consistenter het beeld zowel binnen als buiten, hoe krachtiger en succesvoller het merk.

een krachtige merkidentiteit laten ontwikkelen?

neem contact op.

benieuwd waar u aan moet denken bij het bouwen van een sterk merk?

Download de gratis branding checklist met essentiële richtlijnen!


verbeter uw marketingresultaat met pragmatische tips & tricks

Meld u aan voor onze wekelijkse mailing met tips & tricks over content, SEO, SEA, websites, drukwerk, branding en nog meer marketing gerelateerde onderwerpen.





Download de checklist

Bij het downloaden van onze checklist gaat u akkoord met onze algemene voorwaarden. We spelen uw gegevens niet door aan derden en gebruiken uw gegevens enkel om u in de toekomst meer informatie toe te sturen die relevant voor u is.