veilig en gezond werken voor alle kappers

Het Brancheplatform Kappers wil de sociaaleconomische omstandigheden in de kappersbranche verbeteren. Speerpunten: arbeid, onderwijs en arbeidsomstandigheden.

In het arboconvenant zijn alle afspraken over veilig en gezond werken keurig vastgelegd. Hoe breng je die nou van het papier tot leven op de werkvloer? Ons antwoord daarop is de campagne Healthy Hairdresser!

Marktonderzoek

Marketingstrategie

Huisstijlontwikkeling

Website

Online marketing

Fotografie

Videografie

Drukwerk

Promotieteams events

Social media

etc.

op papier een makkie, maar hoe doe je het in de praktijk?

start vanuit poleposition

Als je wilt dat je campagne geknipt is voor de kapper, zorg dan dat je precies weet wie die kapper is en wat hem bezighoudt. Dat hebben we gedaan. Via diepte-interviews met autoriteiten in de kappersbranche en paneldiscussies met kappers en andere vakmensen, hebben we alle benodigde informatie verzameld.

Zo is het gelukt om deze campagne te starten vanaf poleposition. Ja, dat kost tijd, maar yes: je wint er geld mee! Want door het gedegen onderzoek was er tijdens de campagne minder budget nodig voor bijstelling en bleef er meer over voor het doel: kappers te bereiken en te informeren.

ingewikkelde regels simpel en aantrekkelijk maken

Tone of voice is altijd belangrijk, maar bij het project van de Healthy Hairdresser in het bijzonder. Uit ons onderzoek bleek dat de inhoud van de arboregels zó was verwoord dat kappers er een negatief gevoel over kregen. Stap 1 was dus: de regels herschrijven op zo’n manier dat kappers ze niet van zich af willen duwen, maar willen omarmen.

een optimaal werkende website op ieder device

Kappers vormen een relatief jonge doelgroep die goed thuis is in de digitale wereld. Ze maken gebruik van verschillende devices, zoals desktop, tablet en mobiel. Het ontwerp is dan ook afgestemd op de specifieke behoeften die gebruikers hebben op de verschillende devices.

tablet.png
mobile.png

goede ingang:
social media

De kappersbranche is heel actief op social media. Kappers gebruiken social media onder meer om producten en aanbiedingen onder de aandacht te brengen, trends te volgen, vragen te beantwoorden en data over de doelgroep te verzamelen. Kortom, een medium bij uitstek om kappers te bereiken met deze campagne.

de kapper van de toekomst bij de haren pakken

 “Wat goed dat we nu kennismaken met de gezond-werken-regels, maar wat jammer dat dit nooit is gebeurd tijdens de opleiding.” Die uitspraak, die regelmatig tijdens de interviews naar voren kwam, deed bij ons de alarmbellen rinkelen. Actie! We stuurden alle kappersopleidingen in Nederland een kartonnen pop van ‘Dave, the Healthy Hairdresser’, met een aantal gezond-werken-boekjes. Daarnaast ontwikkelden we een zelftest die opleidingen kunnen invullen op de website. Twee leuke, laagdrempelige en effectieve manieren om gezond werken onder de aandacht te brengen bij de kappers van de toekomst!

illustraties.png

illustraties, fotografie en videografie

Kappers werken dagelijks met het uiterlijk en zijn visueel ingesteld. Daar hebben we volop gebruik van gemaakt in de campagne. Zo hebben we illustraties gemaakt om een aantal gezond-werken-regels met betrekking tot de inrichting van de kapsalon uit te leggen. Daarnaast hebben we veel voorkomende overtredingen van de gezond-werken-regels zichtbaar gemaakt met foto's. Door situaties te overdrijven, krijgt een regel extra aandacht en blijft deze beter hangen. Tot slot hebben we vier video's geproduceerd. De eerste twee laten de doelgroep op een opvallende en luchtige manier kennis maken met het onderwerp. De andere twee video's zijn gericht op verdieping van onderwerpen door expertverhalen over kapperseczeem en de gevolgen van een slechte werkhouding.

online marketing en optimalisatie

Vaak gaan kappers op zoek naar tips voor veilig en gezond werken als ze geconfronteerd worden met een probleem. Die zoektocht begint vaak op Google. Om hier op in te spelen, hebben we veel aandacht geschonken aan het vindbaar maken van de website van the Healthy Hairdresser, via zoekmachine optimalisatie en Google AdWords.

Heeft de doelgroep de website gevonden? Dan is het zaak ze te binden, met de juiste informatie én een optimale gebruikservaring. Via mousetracking, AB-testen en Google Analytics volgen we het gebruikersgedrag en blijven we de site – en de gebruikerservaring – verbeteren.

spraakmakende lancering: doe het safe met Dave!

Wie stuurt er tegenwoordig nog een kaart? Wij niet; wij sturen er 50.000. Bij de lancering van de campagne ontvingen werkgevers, werknemers, zzp’ers en leveranciers allemaal een ansichtkaart in de brievenbus. De prikkelende tagline op de voorzijde moest ze verleiden een blik op de achterzijde te werpen, waar de campagne kort werd geïntroduceerd. Met succes, zo bleek uit de bezoekerspiek die we diezelfde dag registreerden op de website!