• Marketing
  • Online marketing
  • Marketing

Laten we (nog) eens praten over SEO en content creatie

Terug naar overzicht

Als je ondernemers en marketeers vraagt of ze liever investeren in iets dat eenmalig resultaat oplevert of in iets wat langdurig resultaat oplevert wordt er vaak voor dat laatste gekozen. 'Logisch,' dachten wij. Wie kiest er nou voor kortstondig resultaat in plaats van groeiend rendement?

En tóch gebeurt vaak precies het tegenovergestelde wanneer we het hebben over SEO (Search Engine Optimization) en content creatie.


hak alsjeblieft die knoop eens door.

De kans is groot dat je ooit een keer van SEO en content creatie hebt gehoord. Sterker nog, er is je waarschijnlijk meerdere malen geadviseerd om ermee te beginnen. En toch twijfelde je en had je “goede” redenen om er niet mee te beginnen.

Misschien kon je de effectiviteit niet goed inschatten, waren de resultaten te onduidelijk, was je al met andere marketinginspanningen bezig of schrok je van de tijd die het nodig heeft voordat het gaat renderen. 

Wat de reden ook is/was, wij zijn er om die argumenten vakkundig de deur uit te bonjouren en je te overtuigen om zo snel mogelijk te beginnen met SEO en content creatie zodat je vandaag nog de knoop door kan hakken.

‘Dit zeggen jullie natuurlijk om diensten aan mij te slijten?!’ 

Natuurlijk, daar draaien we niet omheen. Dat is ten slot van rekening het hele idee van content creatie (dit artikel bijvoorbeeld): vertrouwen bouwen. Maar, het is niet de belangrijkste reden. De primaire reden is dat wij bedrijven graag adviseren zodat ze sneller kunnen groeien. Of ze dat nu met óns doen of concullega’s is ons om het even. 

Ons advies nu: hak de knoop door en kies voor groeiende rendement met SEO en content creatie.

eerst zien, dan geloven? prima!

Tegenwoordig zijn er veel marketingbureaus die pretenderen de heilige graal in handen te hebben. Sterker nog, soms betrappen we onszelf er ook op. Maar hoe kan je beoordelen wie de waarheid spreekt? Daar is slechts een manier voor: eerst zien, dan geloven. De show-don't-tell strategie. Dus, laten we dat vooral doen. 

Het bovenstaande grafiek is van de zichtbaarheid op Google van ons brand management platform. Toegegeven, bereik en vertoningen zijn niet het belangrijkste, conversie is uiteindelijk waar het om draait, maar onze zichtbaarheid (brand awareness) is ook een belangrijk doel voor ons. In het kader van volledigheid, hieronder het bijbehorende grafiekje van die conversie.

Sinds we zijn begonnen met SEO en content creatie zijn de resultaten cumulatief toegenomen terwijl we steeds minder zijn gaan doen. Hoe? Omdat SEO en content creatie permanente resultaten zijn die bij elkaar optellen. We plukken dus nog steeds de vruchten van een investering die we begin dit jaar deden. In tegenstelling tot betaalde campagnes waarbij resultaat wegvalt wanneer je stopt met betalen.

Resultaten van SEO en content creatie tellen bij elkaar op waardoor je steeds meer resultaat kan genereren zonder steeds meer te hoeven te spenderen.


cijfers en data.

Wil je ons niet op onze blauwe ogen geloven? Begrijpelijk. Laten we er wat cijfers van andere websites en onderzoeken bij pakken:

  • Hubspot - De kosten van inbound leads (die met content en SEO worden gegenereerd) zijn 61% lager dan outbound leads.
  • Oracle - De kosten van SEO en content creatie zijn 31% lager dan betaalde advertenties (SEA).
  • Socialmediaweek - 91% van de consumenten zijn bereid merken te belonen voor authentieke en specifieke content.
  • Review 42 - 83% van de online consumenten vond hun leverancier via organische zoekresultaten in Google.
  • State of inbound - Bedrijven die 15 artikelen per maand plaatsen creëren gemiddeld 1200 nieuwe leads per maand.


'Zo, dat zijn overtuigende statistieken, maar...' 

Ben je nog niet overtuigd? Dan willen we graag je laatste argumenten van tafel vegen. Hieronder lees je de zeven meest voorkomende argumenten om te beginnen met SEO en content creatie en ontkrachten we die met steekhoudende tegenargumenten.


De 7 argumenten.

1. het kost tijd voordat het gaat renderen.

Laten we beginnen met een van de meest voorkomende argumenten om niet aan SEO en content creatie te doen: omdat marketingbureaus duizenden euro’s vragen om dit goed voor jouw website in te zetten en het tijd nodig heeft voordat deze investeringen zich terug gaat betalen.


Er moet eerst gezaaid worden voor er geoogst kan worden.


Maar, laat deze kosten je alsjeblieft niet afschrikken. De investering gaat zich namelijk altijd terugbetalen. Denk bijvoorbeeld aan toename van website bezoekers, verhoogde brand awareness, verbeterde merkreputatie (als kennisexpert) en meer leads. Om maar een paar concrete voorbeelden te noemen. 

En hoe langer je investeert in SEO en content creatie, hoe hoger de Return On Investement (ROI) zal worden. ROI die zich direct kan gaan vertalen in additionele omzet.


één voorwaarde: kwaliteit.

In Nederland alleen al worden 300.000 blogposts per maand geschreven. Die gaan we dus mooi niet allemaal lezen. We kiezen enkel de beste en leukste blogs uit om onze kostbare tijd aan te spenderen. Blogs van hoge kwaliteit dus. Wil je jouw SEO en content creatie maximaal laten renderen, dan moet het dus écht goed in elkaar zitten.

Is de kwaliteit van jouw content niet hoog genoeg, dan zijn er nog 299.999 alternatieve blogs. Hups! Weg is je bezoeker. De concurrent is tenslotte slechts een muisklik verwijderd.


wat betekent kwaliteit.

Kwalitatieve content en SEO betekent dat het aansluit bij de behoefte van doelgroep en dat het de bezoeker naar de volgende stap in de marketingfunnel weet te krijgen. Tenzij brand awareness alleen je doel is.

Om te bepalen welke content dat voor jou is, moet je weten wie de doelgroep is (bijvoorbeeld door een persona in kaart te brengen), wat hun behoeftes en uitdagingen zijn en in welke fase zij zich nu in de buyer journey bevinden. Op basis van die informatie kan worden bepaald wat relevant en waardevol genoeg is om ze naar de volgende stap te krijgen. 

Lees meer over het creëren van een goede content strategie.

2. we zitten in de beste tijd voor SEO.

Laten we nog even door hameren op het stukje kwaliteit. Er zijn genoeg marketeers die de oude tijden van SEO nog steeds "de beste tijd" vinden. De jaren waarin je met keyword-stuffing (heel vaak hetzelfde keyword gebruiken), irrelevante backlinks, black hat SEO en andere listige trucjes een eerste plek in Google kon manipuleren. Heel eerlijk: ik ben blij dat die tijden voorbij zijn. 


Kwaliteit is de beste strategie – John Pixar


Die aanpak betekende namelijk dat de bedrijven met de grootste zak met geld altijd bovenaan konden staan. Ongeacht de kwaliteit van de inhoud. Was je een kleinere speler met betere inhoud? Helaas pindakaas.

Google is gelukkig gegroeid en heeft een nieuwe factor geïntroduceerd: kwaliteit. Dat betekent dat bedrijven met weinig budget serieus kunnen gaan concurreren met de grote jongens. Kort samengevat: kwaliteit betekent dat het bedrijf dat het beste antwoord geeft op een vraag/behoefte zal als winnaar uit de bus komen.


3. resultaten die bij elkaar optellen betekent een hogere ROI dan andere tactieken.

Resultaten die zich praktisch vermenigvuldigen… is dat niet te mooi om waar te zijn? Nee. HOE DAN? Omdat elk artikel dat je schrijft, elke link die je creëert en elke actie die je neemt permanent is en resultaat zal blijven opleveren. Elke stap die je zet is dus een stap vooruit of naar boven.

Daarbij komt ook dat je domein-autoriteit en zichtbaarheid in zoekmachines toe zal nemen, je zult meer volgers op social krijgen omdat ze weten dat je waardevol voor ze bent. En hoe meer waardevolle content je creëert, hoe sneller de resultaten zullen toenemen

En laten we vooral niet vergeten dat je met deze strategie ook vertrouwen voor je merk bouwt. Iets wat niet te kopiëren is door je concurrenten.


Met een goede SEO- en content strategie bouw je aan het vertrouwen in het merk. Een waarde die niet te kopiëren is door concurrentie.



4. te lang wachten maakt het moeilijk om van concurrenten te winnen.

Opportunity costs! 'Sorry, wattus?' De kosten die ontstaan doordat iets niet wordt opgepakt weetjewel. Bijvoorbeeld het missen van additionele omzet. Bij SEO en content creatie heb je ook van die opportunity costs. Je mist bijvoorbeeld al gauw een hoop organisch bereik en website bezoek waardoor je minder leads genereert of minder brand awareness bouwt. 

Maar het wordt nog vervelender.

Als jouw concurrenten namelijk wél bezig zijn met SEO en content creatie: 

  • Ze zijn eerder (en beter) in staat om de eerste plek in Google te pakken voor lucratieve keywords. 
  • Hoe langer zij die eerste plek hebben, hoe beter zij in staat zijn die plek te beschermen.
  • Ze kunnen op steeds meer keywords de eerste plek veroveren. 
  • Hoe langer je wacht, hoe minder keywords er over blijven voor jou.

Te lang wachten met SEO en content creatie betekent dus niet alleen dat je direct resultaat misloopt, maar ook dat je een achterstand krijgt op concurrenten die daar wel mee bezig zijn. Een achterstand die moeilijk is om in te halen tenzij je harder gaat rennen dan hun.

Ons advies: zorg ervoor dat jij die concurrent bent.


5. je kunt zo snel gaan als je zelf wilt/kan.

Bij diezit. is ons doel om onze klanten te helpen groeien. Dat betekent dat we kijken naar de specifieke budgetten en resources en hoe die het beste kunnen worden ingezet om de doelen te behalen. Maar of je nu veel of weinig budget hebt, je kunt altijd beginnen met SEO en content creatie.


Je kunt óók met een klein budget steeds meer resultaat behalen.


Het mooie is dat je geen marketingexpert hoeft te zijn om succesvolle content te schrijven. Het is een kwestie van logische keuzes maken en schrijven over jouw eigen expertise. Als je ZZP'er bent kun je dus gezellig op de bank naar meer rendement typen. Let wel op dat je teksten van voldoende kwaliteit zijn. Een artikel dat moeilijk te doorgronden is en veel spelfouten bevat kan het lastig maken om te verteren.

TIP: wil je beter weten welk onderwerp je moet kiezen? Gebruik dan de keyword planner tool van Google. Heb je nog geen Google ads? Geen probleem. Er zijn nog andere opties die je helpen de juiste keywords te vinden.

En onthoud goed, de resultaten zullen blijven opstapelen. Met dat kleine budget zul je dus steeds meer resultaat kunnen behalen.


6. merken worden steeds belangrijker.

Een sterk merk bouwen voor je bedrijf. Wie wil dat nou niet?! Een website die goed vindbaar is op de keywords die jouw product het beste omschrijven helpt daarbij. De uitdaging bij het bouwen van merken is namelijk dat jouw merk naar boven komt op de juiste momenten. 

Neem frisdrank bijvoorbeeld. 

Als jij een frisdrankmerk hebt, dan wil je dat jouw merk naar boven komt als men naar frisdrank of gerelateerde zoektermen naar boven komt. En bij des te meer relevante zoekwoorden jouw merk naar boven komt, hoe beter je in staat zult zijn om een plekje te krijgen in het hoofd van de klant.


SEO en content creatie helpen jouw merk in het hoofd van de klant te krijgen.


Hoewel SEA (adverteren op zoekmachines)hier ook voor gebruikt kan worden is SEO een veel permanentere oplossing om jouw merk constant aan het juiste woord te koppelen in het hoofd van de klant.


7. advertenties werken steeds minder goed.

Marty Neumeier noemde het de Advertising Death Spiral. Een neerwaartse spiraal waar advertenties en reclames in terecht zijn gekomen en marketingresultaten steeds moeilijker zijn om te realiseren. We gooien letterlijk onze eigen ramen in. Het gevolg is dat er steeds meer uitgegeven moet worden om dezelfde resultaten te behouden. Een advertentie die die vroeger 1000 clicks opleverde levert nu op zijn best 200 clicks op. 

Wat gebeurt er in deze spiraal? 

  1. Mensen worden met steeds meer advertenties bestookt. 
  2. Mensen gaan er daardoor steeds minder goed op letten.
  3. Hierdoor worden advertenties steeds minder effectief. 
  4. Om dezelfde resultaten te behouden worden er meer advertenties gecreëerd. 
  5. Verrassing! Dit vergroot het probleem waardoor mensen nog minder goed op advertenties gaan letten. 
  6. Om dezelfde resultaten te behouden worden reclames vermomd als content. 
  7. Mensen gaan content van bedrijven steeds minder vertrouwen en minder op advertenties klikken.
  8. en zo gaat het cirkeltje rond.

En deze trend lijkt niet te verminderen waardoor het steeds duurder wordt om resultaat te behalen met advertenties.

de oplossing om die spiraal te doorbreken?

De enige manier om dit te doorbreken is met vertrouwen middels organische zoekresultaten. Organisch naar boven komen schept vertrouwen omdat de content op de pagina (als het goed is) precies aansluit bij de behoefte van de bezoeker.


FEITJE: een standaard banner heeft een click-through-rate (CTR) van 0,12%. In normaal Nederlands betekent dat 1 op de 833 mensen op je banner klikt. En elke click kost gemiddeld €2,-. En dan moeten we nog beginnen over de conversiepercentages op je website.


conclusie.

SEO en content creatie zijn enorm krachtige tools om jouw marketing naar een hoger niveau te tillen. De resultaten zullen steeds groter worden terwijl je elke maand hetzelfde kan blijven uitgeven. Naast de andere voordelen, zoals het feit dat je aan je merkimago bouwt en het meer brand awareness creëert, kun je met SEO en content creatie jouw website een meerwaarde voor je marketing en het bedrijf maken.

En hoe eerder je begint, hoe grotere voorsprong jij kan uitbouwen op je concurrent.

De vraag die je jezelf zou moeten stellen: kies ik voor korte termijn resultaten die altijd afhankelijk is van je financiële middelen of durf je te kiezen voor lange termijn rendement die blijft groeien?


ok, en nu dan?

Stel: je bent he-le-maal overtuigd over de waarom, dan is de logische vervolgvraag uiteraard hoe? In dat geval zijn er twee opties:

  1. Schakel een marketingbureau in
  2. Ga zelf aan de slag met ons gratis online marketing pakket

Meer weten over het creëren van een succesvolle SEO-strategie? Lees dan het artikel slim met seo: een stappenplan voor topic clusters. Daar leggen we stap voor stap uit hoe je een succesvolle content- en SEO-strategie voor jouw website kunt ontwerpen.

belangrijkste zinnen markeren

Tomas Bloem

Tomas Bloem

Brand Marketing Specialist

Download ons gratis online marketing pakket en begin vandaag nog met het creëren van succesvolle SEO en content.

Download