DOWNLOADS > Inhaakkalender 2022
Als we twee factoren zouden moeten noemen voor succesvolle marketing (marketing die helpt doelen te halen) dan zijn dat consistente en frequente communicatie en de juiste inhoud van de boodschap. Het eerste speelt een grote rol in o.a. het bereiken van je doelgroep en bouwen van een top-of-mind positie. Het tweede is essentieel om op te vallen en een impact te maken. We zien tenslotte 350 reclames per dag... zonder inhoud die een gevoelige snaar raakt verdwijnt je communicatie als boom in het bos.
Als je verantwoordelijk bent voor de marketing dan heb je dus een pittige taak. Je moet niet alleen vaak en lang communiceren, maar het moet ook leuk blijven. Wat inspiratie is dan geen overbodige luxe. De inhaakkalender is daar een geweldige tool voor.
Ons doel is ondernemers te helpen marketing een succes te maken. Daarom ontwikkelen we elk jaar nieuwe tools om marketinguitdagingen mee te tackelen. De inhaakkalender riepen we twee jaar geleden in het leven om te inspireren. En ieder jaar proberen we de kalender te verbeteren of aan te vullen.
Ondertussen gebruikt 57% van de bedrijven nu jaarlijkst inhaakmomenten voor hun marketing. Inhaakmarketing noemen ze het. Als we Adformatie mogen geloven natuurlijk.
Natuurlijk is de inhaakkalender weer nauwkeurig gecheckt, maar dit jaar zijn we weer iets verder. Niet zozeer in de inhaakkalender zelf, maar de additionele tools om de inhaakkalender op de best mogelijke wijze in te zetten.
Inhakers an sich zijn namelijk niet waardevol voor een bedrijf. Je Linkedin-volgers feliciteren dat met Pindakaas Dag gaat je waarschijnlijk weinig opleveren. Inhakers worden pas waardevol als ze aansluiten bij je doelgroep en de boodschap past bij jouw merk.
Pindakaas Dag kan ons gezellige marketingbureau bijvoorbeeld inspireren een bericht te plaatsten over onze cultuur omdat we altijd samen lunchen. Door op deze wijze in te haken kunnen we onze Employer Branding versterken.
Maar, hoe bepaal en gebruik je de juiste inhakers? Daarvoor hebben we het marketing werkboek opgezet.
Let op: het werkboek zit nog in de optimalisatie fase. We zullen het werkboek in december delen met de eerste aanmelders om het boek verder te optimaliseren alvorens we het volgend jaar officieel zullen distribueren.
Goede marketing is complex. Gelukkig maar, anders hadden marketing opleidingen of marketingbureaus zoals wijzelf geen bestaansrecht. Een hoop van die complexiteit komt door het niet duidelijk hebben van welke stappen je eigenlijk moet nemen om 'goede' marketing te creëren.
In het marketing werkboek nemen we je aan de hand mee om te bepalen wat je moet communiceren, welke doelen en doelstellingen je nodig hebt, tools om de juiste strategieën te kiezen, een duidelijk takenlijst en planning op te zetten en leveren we een structuur om marketing inspanningen te analyseren.
Wereld Gin Dag vinden wij een van de mooiste dagen van het jaar, maar niet voor elke doelgroep is alcoholconsumptie even relevant. Natuurlijk inspireren deze inhaakkalenders ons voor een leuk bericht, maar het is makkelijker om geïnspireerd te raken als het inhaakmoment al bij de doelgroep past. Dag van de Ondernemer is bijvoorbeeld veel interessanter voor ons.
Om te beoordelen welke voor jouw doelgroep(en) relevant is, moet je ze in kaart brengen.
Sinterklaas, Kerst of de Olympische Spelen. Stuk voor stuk bekende momenten waar je makkelijk op in kunt haken. Maar juist omdat ze zo makkelijk zijn, zijn het ook de tijden waarin de concurrentie om aandacht het grootste is. De kans dat je opvalt is dus kleiner. Helemaal als je het af moet leggen tegen bedrijven met een marketingbudget waar jij enkel van kan dromen.
Een tip is daarom om inhakers te kiezen die relevant zijn voor jou bedrijf en doelgroep, maar het liefst eentje met de minste concurrentie. Bijvoorbeeld Podcast Day.
Natuurlijk kun je ervoor kiezen om tijdens het WK Voetbal een campagne te draaien die klanten korting geeft als Nederland kampioen wordt. Maar, inhakers hoeven niet altijd zo letterlijk gebruikt te worden. Gebruik de inhaakkalender ook om jezelf te inspireren door associatief te denken.
Bij voetbal wint de partij die het meest scoort bijvoorbeeld. Wij zouden dat kunnen vertalen naar een campagne(boodschap) die jou vertelt dat wij bedrijven helpen doeltreffende marketing op te zetten.
Vaak worden inhakers gebruikt om social posts te verzinnen. Maar alleen posten om gezien te worden gaat je niet direct veel omzet opleveren. Zorg ervoor dat je doelen van dit jaar in kaart hebt zodat je kunt beoordelen hoe de post bijdraagt aan het behalen van dat doel.
De beste marketing is marketing die een positieve impact maakt. Je weet wel, van die communicatieboodschappen die toch even je aandacht pakken. Denk bijvoorbeeld aan hoe Coolblue ieder jaar weer iets ontzettend ludieks doet met Sinterklaas. Zoals dat ze dit jaar investeren in crypto currency met de pay-per-noot.
Het heeft niets te maken met hun webshop natuurlijk, maar het helpt zeker hun merk te bouwen.
Toegegeven, constant hetzelfde blijven doen is saai. Maar consistentie (zowel in de uitstraling als de inhoud) is essentieel bij het bouwen van vertrouwen en een top-of-mind positie. Zorg er daarom voor dat je naast je doelen ook de communicatieboodschap helder hebt en dat je inhakers gebruikt om dit te communiceren. Hoe meer verschillende dingen je communiceert, hoe lastiger het voor jouw doelgroepen het is om helder te krijgen wat je nou echt communiceert.
Laat je inspireren om de leukste campagnes te bedenken en consistent te communiceren.
De meest complete inhaakkalender van Nederland met 856 inhaakmomenten om te importeren in jouw eigen kalender.
De eerste versie van het marketing werkboek zit in de afrondende fase. Graag horen we van jou waar je behoefte aan hebt zodat we de laatste eventuele optimalisaties door kunnen voeren.