DOWNLOADS > Brand Focus Canvas
Bedrijven die een sterk merk willen bouwen beginnen vaak met een duidelijke visie of ambitie; een plek/eindbestemming waar ze over ± vijf jaar willen zijn. Helaas gebeurt het maar al te vaak dat na verloop van tijd de stip op de horizon vertroebeld omdat hij niet meer top-of-mind is. Ja, ons is dat ook gebeurd.
De orde van de dag, pragmatiek en "efficiëntie" nemen het over en voor je het weet ben je twee jaar verder en nog geen steek opgeschoten of in ieder geval minder ver dan dat je had kunnen of willen zijn. Door de visie uit het oog te verliezen worden keuzes gemaakt die op de korte termijn goed (of zelfs slim) lijken, maar op lange termijn juist het behalen van je lange termijn visie tegenwerken.
Dit canvas helpt je om dat te voorkomen.
Eén van de belangrijkste voorwaarden om je visie te behalen is om ervoor te zorgen dat deze visie bij iedereen in het achterhoofd zitten. Een maatstaf waaraan elke keuze kan worden afgemeten om vervolgens de juiste beslissing te kunnen nemen. Dat is precies waar dit canvas bij helpt: de focus behouden en elke keuze toetsen aan die focus.
Bij diezit. hebben we zelf ervaren wat er gebeurt als je dat niet doet. Met ambitie en goede intenties begonnen we met een uiteengezette visie en ontwierpen we een geweldige strategie om daar te komen. En tóch werden we na een paar maanden weer ingenomen door de orde van de dag: onze klanten helpen.
Als creatief bureau kregen we constant nieuwe ideeën om meer waarde te leveren aan en voor onze klanten en elk idee leek een geweldige toevoeging. Twee jaar later keken we terug en vroegen we onszelf af: 'waarom zijn we eigenlijk niet dichter bij wat we wilde?'
Tot onze verbazing kwamen we erachter dat wij niet de enige waren met dit probleem en dus besloten we een oplossing te zoeken en ontwikkelen: het brand focus canvas.
Het doel van het brand focus canvas is om je visie centraal te stellen en elk idee dat je hebt te toetsen of (en in welke mate) het bijdraagt aan het behalen van die visie. Aan de hand van het canvas kun je beoordelen wat de slimste keuze is en waar de resources op ingezet moeten worden.
Bij diezit. merkte we dat het behalen van onze visie niet zozeer werd tegengewerkt door het gebrek aan ambitie, maar juist door de overvloed daarvan. We zaten met zijn allen in een roeiboot en we wilden allemaal zo hard mogelijk roeien. We hadden alleen niet door dat de stuurman ergens tussendoor overboord was gevallen.
Elk idee klonk als muziek in de oren en al gauw was iedereen een andere kant op aan het roeien en raakte we langzaam vermoeid.
Toen we eindelijk doorhadden wat we aan het doen waren besloten we de stuurman weer aan boord te trekken en nooit meer uit het oog te verliezen. Sindsdien hoeven we individueel minder hard te roeien en komen we stukken verder dan dat we ooit hadden durven dromen.
Om er helemaal voor te zorgen dat elk idee ook écht past bij de identiteit van je bedrijf moeten ze getoetst worden aan de waarden en de essentie van je bedrijf. Door die op dit canvas in te vullen zorg je ervoor dat je niet telkens opnieuw in discussies terecht komt of iets wel of geen goede keuze is en ben je binnen een minuut klaar.
Het canvas is uiteraard gratis te downloaden in PDF. Maar, je kunt het canvas logischerwijs ook bestellen. In onze stijl óf je eigen stijl. Dus als je een fysieke variant van het canvas op kantoor wilt hebben om iedereen er scherp op te houden elke keuze op die wijze te toetsen, vraag dan een drukversie aan in onze stijl (€25,- excl. verzendkosten) óf in je eigen huisstijl (€100,- excl. verzendkosten).
Heb je meer hulp nodig om jouw focus te bepalen? Schroom vooral niet om contact met ons op te nemen.