• Websites

Waarom websites duur kunnen zijn en 8 tips voor uw website

Terug naar overzicht

Heeft u wel eens het gevoel dat websites erg duur zijn? Initiële investeringen voelen als een groot risico? Grote partijen vragen veel geld terwijl een ZZP’er het voor een tiende van de prijs doet? Wees gerust, u bent lang niet de enige. Wat een website duur maakt is echter vaak iets anders dan men in eerste instantie zou denken. Wat dan wel? Slechte resultaten en een laag rendement.

Veel zien websites als een dure investering. Marketing- & communicatiebureaus en webdesign bureaus (waaronder diezit.) vragen al gauw meer dan tienduizend euro voor een website. Maar waarom? En nog belangrijker: is het nodig? In dit artikel leg ik uit waarom ‘goede’ websites initieel duur lijken maar uiteindelijk het meeste voor uw organisatie opleveren.

Het gaat niet om de website!

Laten we beginnen met het vaststellen van wat goede websites zijn. Natuurlijk is het belangrijk dat een website goed in elkaar steekt, van hoge kwaliteit is, snel is, er mooi uit ziet, gebruiksvriendelijk is en geen bugs heeft. Maar dit is niet het belangrijkste. 

Uw klanten komen namelijk niet naar uw website om te bewonderen hoe snel hij is of hoe fijn een knop werkt. Denk maar eens na: de kans dat u zelf een uurtje op bol.com gaat zitten surfen om eens te kijken hoe de website werkt is vrijwel nihil. Tenzij je User Experience designer bent.

Klanten komen naar een website omdat ze een doel hebben. U heeft waarschijnlijk een product nodig als u naar bol.com gaat. Naar nu.nl zal dat zijn om het laatste nieuws. Met andere woorden, mensen komen op websites voor de inhoud. 

Dit is wat websites maken duur kan maken. De kosten gaan niet zitten in het bouwen van de website, maar in het bepalen van de juiste inhoud en hoe je die representeert. 

Maar hoe weet u welke doelen en behoeftes uw doelgroepen hebben? Welke content hebben ze nodig om die doelen te behalen? Wat moet de doelgroep kunnen doen om hun doelen te behalen? En hoe verwerkt u uw eigen doelen in de website?




De drie redenen waarom goede websites duur zijn:


1. ontwikkelen van het juiste (denken)

U zult ongetwijfeld aanbiedingen gehad van bedrijven die voor een appel en een ei een website in elkaar kunnen zetten. De vraag is dan: waarom kost een website bij diezit. (bijvoorbeeld) €15.000,- maar kan ik “dezelfde” website laten maken bij iemand anders voor €2.500,-. 

Het antwoord zit hem in het woord: ‘dezelfde’. Want het enige wat hetzelfde zou kunnen zijn is de schil. Maar net als bij fruit gaat het vaak niet om de schil maar juist om het fruitstuk daarbinnen.

Als een schil er perfect uitziet hebben mensen er automatisch meer zin in, maar als het fruitstuk vervolgens niet lekker is zullen ze het niet nog een keer kopen. Als de schil er niet heel denderend uitziet maar het fruitstuk is heerlijk dan zullen mensen het wél blijven kopen. 

Hetzelfde principe gaat op voor websites. Als de inhoud van een website geweldig is zullen mensen terug blijven komen. Is de vorm geweldig maar de inhoud niet zal het vaak bij een eenmalig bezoekje blijven.

Let wel, dit betekent natuurlijk niet dat de vorm onbelangrijk is!


2. ontwikkel het goed (maken)


Bij bijna alles wat je maakt is de hoeveelheid tijd die je erin steekt bepalend voor de kwaliteit. Dit geldt ook voor processen binnen uw organisatie. Sommige dingen kosten gewoon tijd om kwaliteit te bewaken. Of u nu een ICT-bedrijf heeft, raamkozijnen bouwt of auto’s transporteert, er is tijd nodig om kwaliteit te produceren. 

Verassing! Zo werkt dat ook bij het bouwen van marketingmiddelen, zoals websites. Hoe meer tijd we ervoor nemen, hoe beter het wordt.


3. blijven verbeteren (leren)

Als een website nooit klaar is, wordt hij dan niet juist ontzettend duur? Als u enkel kijkt naar de kosten om een website bij te houden dan: ja, zeker. Kijkt u naar rendement en ROI dan: nee, zeker niet!

Het bedrijf dat zegt dat een website direct 100% goed is waar je niet meer naar om hoeft te kijken zou ik direct de deur uit trappen. Alles wat moet groeien heeft aandacht nodig. Net als planten.

Hoe meer tijd je erin steekt, hoe harder het groeit.

Een belangrijk onderdeel van een succesvolle website is dan ook het constant blijven verbeteren van prestaties. Komen genoeg mensen op een pagina? Waar haken ze af? Wat is het ‘bounce percentage’ (hoeveel mensen direct uw website verlaten)? Dit zijn belangrijke vragen waarop geen enkel bedrijf het antwoord van tevoren weet. 

Begrijp ons niet verkeerd: de kans is groot dat prestaties zullen verbeteren bij een nieuwe website, maar wat als we u vertellen dat die prestaties 4 keer zo hoog zijn als de website up to date blijft? Het grappige is, dat dit een stuk minder kost dan u zou denken.

Het continu blijven verbeteren van een website levert meer rendement op, maar zal ook kosten besparen. Het voorkomt bijvoorbeeld dat u elke 2 a 3 jaar een nieuwe website moet laten ontwikkelen.




Waar komt dit prijsverschil vandaan?

Het antwoord op deze vraag is: kwaliteit. Het implementeren van functies in een website kost natuurlijk geld. Maar de meeste kosten gaan zitten in de allerbelangrijkste processen:

  1. Nadenken over wat een ‘goede’ website voor u is en wat dat precies inhoudt. 
  2. Tijd nemen om het beste product te realiseren.
  3. Het continu verbeteren van de website.

Hier sluit onze werkwijze bij diezit. op aan. Lees hier meer over de diezit. werkwijze en hoe wij de beste websites bouwen.




Wat maakt een website snel duurder?

Hoe meer doelgroepen u heeft, hoe meer behoeftes er moeten worden bevredigd. Dit vergroot de complexiteit van de website. De illustratie hierboven geeft mooi weer hoe dat in relatie staat tot de prijs.

Om een voorbeeld te geven: een informatieve website voor één doelgroep met enkel het doel om mensen zich in te laten schrijven voor een nieuwsbrief hoeft niet complex te zijn. Een website waarin 24.000 producten gepresenteerd, gesorteerd en gefilterd moeten kunnen worden is uiteraard een veel complexere uitdaging. 

De vraag is dan, waar zit u tussen deze twee uitersten?




Stel uzelf belangrijke vragen 

Hoe belangrijk is de website voor uw bedrijf? Hoeveel kan het u opleveren? Of misschien nog belangrijker: hoeveel kan het u kosten als hij niet goed is? 

Wanneer een website een belangrijke rol speelt bij het binnenhalen van leads (zoals onze eigen website) en omzet (zoals bij bol.com) dan is de website een belangrijke schakel. Is de website enkel een veredeld visitekaartje, dan is een investering van €50.000,- niet helemaal in verhouding.

Let wel, dit soort branding doeleinden (het visitekaartje) worden steeds meer waard. Het wordt daarom steeds belangrijker om niet een standaard Wordpress template te kiezen. Overkomen als ‘een van de velen’ is geen goede strategie als u zich wilt onderscheiden van concurrentie. 

Gelukkig valt dit op te lossen!



Hoe belangrijk is de website voor u?

Er zijn een aantal belangrijke dingen waar u rekening mee moet houden wanneer u voor uw bedrijf wilt beoordelen hoe belangrijk een website is:

  1. Het doel van uw website
    Wat wilt u bereiken met uw website? 

    Er zijn in essentie 4 type websites: 
    a) Merkpresentie verhogen, 
    b) een marketing campagne,
    c) Informatief  
    d) taak-gebaseerde applicaties. Per soort verschillen de werkzaamheden en daardoor de kosten.
  2. Uw merk
    Hoe belangrijk is het dat uw merk goed wordt gerepresenteerd? Merken zijn een steeds belangrijker onderdeel van het succes van bedrijven. Een standaard template kan ervoor zorgen dat dit niet goed gebeurt maar waar ligt voor u de grens?
  3. De informatie
    Alles draait om inhoud. De vraag is, hoeveel informatie is er nodig zodat uw doelen en de doelen van de gebruiker worden behaald? Hoe meer informatie, hoe meer schrijfwerk en hoe meer pagina’s en dus hoe meer kosten. Let op! De manier HOE is wordt geschreven is net zo belangrijk als WAT er wordt geschreven. Het is tenslotte de toon die de muziek maakt. 
  4. Gebruiksvriendelijkheid
    Wat voor een taken moet de eindgebruiker volbrengen? Hoe ingewikkelder de taak, hoe meer hier goed over nagedacht moet worden. Als je als gebruiker moet wachten of niet snapt hoe iets werkt klikken de meeste mensen weg of haken af wat desastreus kan zijn voor conversie. Het niet kunnen vinden van een betaalknop kan de helft van de omzet kosten. Daarnaast moet er worden nagedacht over hoe bepaalde informatie wordt gerepresenteerd.
  5. Conversie
    Wat zijn de dingen waarop u wil converteren? Is het het verzamelen van klantgegevens zoals e-mails? Dan moet er bijvoorbeeld een goed systeem achter zitten. Hoe complexer deze conversie wordt hoe meer daarover nagedacht moet worden.
  6. Memorabiliteit
    Als websites een marketing doel hebben zoals meer merkbekendheid genereren is het belangrijk dat er wordt nagedacht over hoe uw website zo goed mogelijk wordt onthouden. Wat kan je toevoegen dat interessant is voor uw doelgroep waardoor men uw website beter onthoudt dan die van de concurrent.
  7. Uniciteit
    Het differentiëren is altijd een belangrijk onderdeel van websites. Het is niet de bedoeling dat uw klanten niet meer kunnen onderscheiden of ze nu bij uw bedrijf zijn of die van de concurrent. Belangrijk is daarom een goed beeld te hebben van concurrenten en wat zij doen om hier vervolgens maximaal op in te spelen. Hoe meer je analyseert en uniek maakt, hoe duurder het wordt.
  8. En het belangrijkste: de klanten
    Zoals eerder gezegd, uw klanten zijn waarvoor de website is. Maar voordat je kan bepalen wat je erop moet zetten is het belangrijk om te weten wie ze zijn en idealiter erachter zien te komen wat ze willen en gewend zijn. Hoe beter je dit in kaart brengt, hoe beter je hier rekening mee kan houden maar ook hoe duurder het wordt.

Er zijn natuurlijk nog een hele hoop andere vragen die gesteld kunnen worden om te bepalen wat een goede website voor u is. Daarom hebben we een vragenlijst voor u ter beschikking gesteld. Download de vragenlijst hier:




Begin met de basis wanneer budget niet toereikend is

De kans bestaat dat u na het lezen van dit artikel denkt, jeetje: wat een werk allemaal! Ik heb helemaal geen tijd of geld om alles in een keer te doen. Hoewel alles in een keer tackelen de ideale situatie is, hoeft het gemis van de juiste resources niet per se een no-go te betekenen. Bij diezit. werken we bijvoorbeeld ook vaak in fases.

Met een gefaseerde aanpak maken we allereerst een ideaalplaatje voor uw bedrijf en kijken we vervolgens welke onderdelen we eerst gaan ontwikkelen (MVP). De onderdelen die de meeste meerwaarde voor u en uw klant kunnen gaan opleveren. Wanneer dit gereed is, en resultaten gaat opleveren, kijken we naar wat de eerst volgende onderdelen zijn die worden ontwikkeld.




Conclusie

Hoewel de complexiteit en functionaliteiten een groot deel uitmaakt van de kosten maakt het nadenkwerk de kosten van een website ook hoger. Echter, het rendement van websites waar goed over nagedacht is is veelal velen malen hoger. Nadenken over welke informatie het meeste ROI oplevert en hoe deze gepresenteerd moet worden maakt het verschil tussen gewoon een mooie website zijn en een website die u ook daadwerkelijk wat oplevert.




Meer te weten komen?

 Bij diezit. helpen we u graag verder. Neem contact met ons op via de chat of stuur ons een bericht.

belangrijkste zinnen markeren

avatar

Tomas Bloem

Brand Marketing Specialist