• Branding
  • Design
  • Opinie

Het logo van Apple heeft er nog nooit zo mooi uitgezien

Terug naar overzicht

Het Apple Event van 30 oktober staat officieel vast en de gemiddelde Apple-fan staat alweer te trappelen om de livestream van het event van begin tot eind bij te wonen. De gelukkigen onder ons kregen een uitnodiging er bij te mogen zijn. Maar in tegenstelling tot alle voorgaande jaren heeft Apple de uitnodigingen dit jaar een anders aangepakt. En dat pakt goed uit.

Flexibele merken. We schreven al eerder over hoe belangrijk dit is bij het bouwen van nieuwe merken. Maar eerlijk is eerlijk, wij hadden niet (meer) verwacht dat Apple hierin een van de innovators in zou zijn.

Voor het Apple event zijn er duizenden unieke en kleurrijke varianten van het logo ontworpen door toonaangevende designers over de hele wereld. Zo kreeg iedereen een uitnodiging met een unieke stijl. Als voormalig Applefanaat kan ik me er door deze zet niet van weerhouden om toch een beetje nieuwsgierig te zijn.

Omdat velen van ons, waaronder ikzelf, geen uitnodiging ontvingen hebben we voor de liefhebbers een aantal van de verschillende logo’s bij elkaar gezocht.

Het is tijd dat Apple weer Apple wordt

Of de nieuwe branding strategie voor dit event een voorbode is voor de toekomst van Apple weten we niet zeker. Het aankomende Apple Event zal ons laten zien of Apple in staat is aan hun merkbelofte te voldoen, óf dat het weer een moment wordt waarop Applefans met de neus op de feiten worden gedrukt. Het innovatieve Think Different van Apple ging jaren geleden door het putje en werd vervangen voor Think Money en dat was terug te zien in alle frustratie op online fora en andere sociale mediakanalen. Maar misschien is er toch nog hoop. Gaat Apple weer innoveren?

Is dit de eerste stap?

Met een sceptische en toch een beetje enthousiaste houding zijn we toch benieuwd geworden dankzij deze ontwikkeling. Stiekem hopen we dat dit een begin is van een nieuw Apple tijdperk. Al is dat waarschijnlijk een beetje te veel gevraagd. De nieuwe logo’s laten in ieder geval zien dat Apple niet bang is om op het gebied van hun merk een relatief eenvoudige maar cruciale stap te zetten in de nieuwe manier van merken bouwen. Met andere woorden: innoveren. Laten we hopen dat de producten aansluiten bij wat ze pretenderen te zijn.

Bekijk de logo's hieronder!


Ook voldoen aan de nieuwe standaard in branding?

Bij diezit. staan we altijd open voor nieuwe uitdagingen en ambitieuze ondernemers. Op zoek naar een partij die (figuurlijk) op uw stoel gaat zitten en meedenkt over uw branding? Schroom vooral niet om contact met ons op te nemen. De koffie staat altijd klaar.


belangrijkste zinnen markeren

avatar

Tomas Bloem

Brand Marketing Specialist