• Marketing
  • Opinie
  • Websites
  • Marketing

Is jouw website al voice search proof?

Terug naar overzicht

Voice search is hot. Er worden krasse voorspellingen over gedaan, zoals: ‘In 2020 wordt 50% van alle zoekopdrachten uitgevoerd via spraak’. Andere artikelen nuanceren dit beeld en stellen dat er nog heel wat moet gebeuren voordat het booming wordt. My dear marketeer, hoe ga je hier nou mee om?

Ik zou zeggen: door niet halsoverkop alles voice search proof te maken, maar evenmin je kop in het zand te steken. Feit is dat de verkoop van voice assistents, zoals de Google Assistent, de afgelopen jaren flink is toegenomen. Al 20% van alle mobiele zoekopdrachten bij Google zijn spraakgestuurde zoekopdrachten. Minstens zo belangrijk is dat 55% van de tieners nu al dagelijks voice search gebruikt. En in recent onderzoek bleek dat 34% aangaf van plan te zijn een spraakgestuurde speaker aan te schaffen.


De beperkingen van voice search

De techniek van spraakherkenning wordt steeds nauwkeuriger. Tegelijkertijd heeft iedereen wel een ervaring met een so called slimme stemassistent die niet begrijpt wat je bedoelt. Die assistent verlangt van jou dat jij begrijpt wat je moet vragen om hem of haar te helpen het juiste antwoord te vinden, in plaats van omgekeerd. #stommedigidoos Dat irriteert en leidt tot verrassende reacties als: ‘Dan maar liever een mens!’

"Hé Google, waar zit het dichtstbijzijnde full service marketingbureau in Deventer?"

En Google? Kan niet veel méér. Op dit moment levert een voice search zoekopdracht in Google vaak slechts één resultaat op. Daarom is het alleen geschikt voor algemene kennisvragen of het ophalen van specifieke informatie. Je kunt er niet het internet mee verkennen en dat is juist wat Google aantrekkelijk en groot heeft gemaakt.

Begin je al lekker achterover te leunen? Niet doen. Stel nou dat het opeens heel snel gaat en de technologie ons opnieuw omver blaast. Wat had je dan kunnen doen om je website klaar te stomen voor voice search en een succesvolle voice-driven marketingstrategie?


Vijf tips om in te spelen op voice search


Vraagstelling in je content

Bouw een vraagstelling in je content, dus zinnen die beginnen met woorden als wat, waar, wie of welk. Heb je nog geen FAQ’s opgenomen op je website, dan is dit het moment.

Long-tail zoekwoorden

Gebruik long-tail zoekwoorden om je zoekvolume te vergroten en kijk hierbij welke zoeksuggesties Google doet bij jouw producten of diensten!

Google My Business

Realiseer je dat het resultaat van mobiele voice search drie keer beter is met locatie-gerelateerde zoekopdrachten dan met tekstuele queries. Optimaliseer je Google My Business pagina (Heb je die nog niet geclaimd? Tsss…) op zo’n manier dat virtual assistents het juiste antwoord vinden op jouw pagina.

Snelheid van de website

Verbeter de snelheid van je website. Vooral mensen die onderweg zijn, gebruiken voice search. Om te zorgen dat je ze snel kunt bedienen, is een snelle website essentieel.

Maak het natuurlijk

Stem je SEO af op hoe mensen voice search gebruiken. Probeer het zelf eens uit met een paar collega’s. Zoek samen uit hoe jullie zoeken als je je vraag niet typt, maar uitspreekt.


Je site optimaliseren voor voice search

Wil je eens met een expert brainstormen over jouw kansen en een voice-driven marketingstrategie? Neem contact op met diezit.!

belangrijkste zinnen markeren

Sanne Aalbers

Sanne Aalbers

Online marketeer

Meer weten over zoekmachine optimalisatie? 

MEER OVER SEO