• Marketing
  • Opinie
  • Marketing

dit worden de jaren van AR marketing.

Terug naar overzicht

Luister naar de ondernemers, dit worden de jaren waarin Augmented Reality (AR) de marketingwereld op zijn grondvesten doet schudden. We zijn al een tijdje op weg, met de AR bedoel ik, maar de tijd is aangebroken dat het niet per se een rib uit je lijf kost. Hoe! Ra! Tijd om al onze fossiele opvattingen over marketing, zowel traditionele marketing als digital marketing, te laten varen en onze ogen te openen voor de enorme kansen die AR ondernemers biedt.

We denken weleens terug aan de tijd dat SEA advertenties nog in de kinderschoenen stond. Hoe was het in vredesnaam mogelijk dat je voor elke euro zo'n enorm rendement kon behalen? Waren wij maar als eerst op deze kans ingesprongen, zeggen we dan tegen elkaar. Vandaag krijg je voor hetzelfde bedrag slechts een fractie van dat rendement. Wijsheid achteraf. 

En nu steekt er weer een nieuwe kans de kop op en moeten we onszelf ervoor behoeden dezelfde boot te missen of met kulargumenten over de bühne komen waarom AR niets voor jouw onderneming is. Tijd voor wijsheid vooraf.

AR moet nog volwassen worden, maar de early birds zullen van het hoogste rendement genieten.



wat is AR eigenlijk?

Een korte managementsamenvatting: AR – Aangepaste Realiteit in het Nederlands – is een extra digitale laag informatie óver de werkelijkheid. Het stelt ons in staat statische producten om te toveren tot interactieve ervaringen. De meeste bekende voorbeelden zijn waarschijnlijk Pokemon Go en de Snapchat filters.


AR is niet alleen voor apps en ludieke acties (meer).

Steeds vaker wordt AR ook voor marketingdoeleinden ingezet. Dat begon bijvoorbeeld met Snapchat Snapcode’s scannen met als resultaat dat overal virtuele dino’s verschijnen, New York in een jungle verandert of er plots een walvis door het stadion zwemt.

En wat leveren dat soort ludieke acties dan specifiek op, kun je je afvragen? Los van een memorabele merkervaring en meer interactie die voor een hogere top-of-mind positie zorgen bedoel je? Nou, de cijfers liegen er niet om.

Onderzoek toonde aan dat de helft van de Nederlandse consumenten vindt dat het niet kunnen zien of aanraken van producten het grootste obstakel van online shoppen is. En dus besloot Snapchat de proef op de som te nemen; wat als je de producten wél kon zien en ervaren dankzij een AR experience?

Wat bleek, branded AR experiences verhoogde de kans op conversie met 66%. En dat is nog niet alles… Wanneer ze ook interacteren met de AR experience is de kans zelfs 94% groter dat ze tot aankoop overgaan.

Ook Facebook IQ (samen met Ericsson Emodo en Snapchat) deelde in 2021 een uitgebreid rapport. Een paar statistieken vielen daarbij extra op:

  • 78% van de mensen zegt dat AR een leuke manier is om met merken te engagen
  • 74% gelooft dat AR de kloof tussen offline en online kan overbruggen
  • 74% van de respondenten gaf aan dat advertenties in AR eerder hun aandacht trok en beter vasthield

Het is dus niet zo gek dat 75% van de ondervraagde ondernemers aangeeft in 2023 AR of VR in te zetten.


Tylko App

verder kijken dan de marketingneus lang is.

Laten we onszelf niet voor de gek houden. In 99% van de marketinggesprekken die we met elkaar voeren gaat het over leads genereren of brand awareness verhogen. Doe nou eens gek en kijk iets verder dan de marketingneus lang is, je product/dienst is namelijk het belangrijkste touchpoint in de klantreis.

Het creëren van additionele productervaringen kan niet alleen de conversie verhogen, maar creëert onvergetelijke ervaringen die je concurrent het nakijken geeft en misschien zelfs de nodige jaloezie oproept. Hoe fijn is het om ter plekke te kijken of de kast wel in je kamer past?



En er zijn genoeg andere voorbeelden te verzinnen. Zoals:


the early birds gets the worm.

De toepassingen van AR zijn eindeloos, maar het rendement is pas echt het einde. Je valt sneller en meer op. De kans op conversie is aanzienlijk hoger. De ervaring wordt eerder onthouden. Et cetera.

De voorspelling is dat AR een enorme vlucht zal nemen. Maar, naarmate de concurrentie toeneemt zal het rendement afnemen. Zo gaat dat immers altijd. Durf jezelf dus een kritische vraag te stellen, ben jij de vroege vogel?


een keer in Reality met ons sparren?

Oh jullie doen alles voor iedereen, is het wel zo handig om je zo breed te positioneren, hoor ik mensen zeggen als ze lezen dat wij een full-service marketingbureau zijn. Ik denk dan – adem in, adem uit – dat het juist ontzettend waardevol is. De afgelopen jaren is het marketinglandschap zo donders complex geworden, je kunt onmogelijk voor elke tak een specialist aannemen. 

Hoe fijn is het dan om full-service marketingpartners als Diezit te hebben?! Een loket waarbij je voor elke marketinguitdaging kan aankloppen. Een schouder om uit te huilen, je steun en toeverlaat, een vertrouwenspersoon waar je jouw wildste ideeën mee kunt delen en aan de hand wordt meegenomen naar het beloofde land. Het gemak van full-service marketingbureau's is dat zij overal aan denken, zodat jij je weer kunt richten op wat écht belangrijk is: je eigen zaak.

Om adequaat te kunnen adviseren houden we een oogje in het zeil. We zien bijvoorbeeld een groeiende noodzaak van performance marketing, het eventuele verbod op Analytics in Nederland of het toenemende belang van merken. De flinke opmars van Augmented Reality (AR) mag echter zeker niet aan dat lijstje ontbreken. 75% van de ondernemers denkt tenslotte in 2023 AR of VR in te zetten!

Benieuwd of AR een kans voor jouw bedrijf is? Of wat breder sparren over de juiste marketingstrategieën? We gaan graag met je om tafel.

Neem contact op.


belangrijkste zinnen markeren

Tomas Bloem

Tomas Bloem

Brand Marketing Specialist