Heeft u marketingdoelstellingen zoals meer leads, naamsbekendheid of omzet realiseren? Een hoge positie in Google kan daar erg goed bij helpen. Vechten om die eerste plaats kan alleen best pittig zijn. Wat kan je eigenlijk doen om hoger in Google te komen?
In dit artikel hebben we 72 praktische tips samengesteld op basis van statistieken van toonaangevende bedrijven zoals SemRush.
Inhoud
Om een beetje structuur te houden in dit ellenlange document hebben we de tips opgebroken in de volgende categorieën:
1. Adverteren
2. Content
3. Usability
4. Tools
5. Backlinks
6. Zoekwoorden
7. Structuur van de website
8. Het bedrijf
9. Social media
10. Google strafpunten
11. Positie waarborgen
Adverteren
Organisch gevonden worden in Google door middel van SEO (zoekmachine optimalisatie) is de heilige graal op het gebied van rendement. Snel resultaat kan echter het beste behaald worden met SEA (zoekmachine adverteren).
Het inzetten van Google Adwords zorgt ervoor dat u direct op specifieke zoekwoorden kan scoren. Zelf gebruiken we SEA veelal als startmotor. Een aantal tips voor adverteren:
- Zet de Google Adwords campagne in op de juiste zoekwoorden.
- Schrijf sterke advertentieteksten.
- Kijk waar soortgelijke bedrijven op adverteren.
- Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit.
Content
Wie wil het nou niet, bovenaan in Google komen zonder te betalen voor advertenties? Op plek 1 komen op specifieke zoekwoorden is echter makkelijker gezegd dan gedaan. Daar is goede content voor nodig. Content die uniek is, van hoge kwaliteit (inhoudelijk) en relevant voor de doelgroep.
De vuistregel is, hoe beter de content, hoe hoger de pagina in Google komt. De volgende tips kunt u gebruiken om uw content te verbeteren.
1 Schrijf een pakkende titel
Mensen hebben weinig tijd. Om die reden gaan we niet eerst elk artikel in de krant (of op internet) lezen in de hoop dat iets relevant is. Mensen zijn koppensnellers, we kijken naar de kop en ‘als die kop interessant genoeg is’ gaan we pas de eerste alinea lezen. Google werkt op precies dezelfde manier.
Een krachtige titel die een meerwaarde heeft voor de lezer of ervoor zorgt dat de lezer getriggerd wordt, heeft daarom DIRECT effect op het resultaat van die pagina. Denk aan de volgende praktische tips:
- Zet het zoekwoord in de titel, het liefst aan het begin.
- Zorg dat de meerwaarde duidelijk is. The fear of missing out.
- Gebruik relevante zoekwoorden in de andere koppen in de content.
Tip: titels met 14+ karakters krijgen 2x meer bezoekers, worden 2x zoveel gedeeld en krijgen 5x zoveel backlinks. (State of Content Marketing Report 2019, Semrush).
2 Zorg voor een sterke inleiding
Hoewel een krachtige titel ervoor zorgt dat mensen klikken, is de inleiding bepalend of iemand op de pagina blijft. Een goede inleiding moet de lezer motiveren en vooral inzicht geven over de rest van de pagina. Wanneer de inleiding aansluit bij de verwachtingen van de bezoeker, blijft hij/zij vaak langer op de pagina.
3 Schrijf alleen content die nuttig is, relevant en van hoge kwaliteit
Vroeger was informatie schrijven al voldoende om hoog te scoren in Google. Dit is helaas niet meer het geval, er is al teveel informatie op het web. Om hoger te komen in Google is het belangrijk dat de pagina nuttig is, van hoge kwaliteit en bovenal relevant voor de doelgroep. Schrijf daarom over één onderwerp zodat mensen niet in verwarring raken.
Om te bepalen welke content relevant is voor uw doelgroep, is het belangrijk om uw doelgroep te begrijpen. Niet alleen wie ze zijn (demografie), maar ook welke behoeftes en doelen ze hebben (gedragssegmentatie). Om u hierbij te helpen hebben we het persona document opgesteld. Download het persona document gratis.
4 Focus op zoekintentie
Vertrouwen is een van de belangrijkste factoren om een hoge positie in Google te behalen. Om dat vertrouwen te creëren moet de informatie kloppen. Als iemand bijvoorbeeld zoekt naar "trainingsschema", dan is het belangrijk dat de informatie op die pagina gaat over trainingsschema's. Er moet dan dus geen informatie over sportscholen op die pagina staan. Niet aansluiten op de zoekintentie zorgt voor hogere bouncepercentages, lage bezoektijden en frustratie. Dit zorgt er uiteindelijk voor dat Google uw pagina minder relevant vindt en dat u daalt in de zoekresultaten van Google.
5 Maak gebruik van tussenkoppen
Net als dat een titel belangrijk is, zijn ook alinea koppen belangrijk om te scoren in Google. Ze worden vluchtig gelezen om een beeld te krijgen van de complete pagina. Net als mensen, waardeert Google deze koppen op dezelfde manier. Het helpt Google namelijk de tekst te structureren.
6 Zorg voor een duidelijke header structuur
Vroeger mocht er maar één H1 op de pagina staan, nu mag een H1 op meerdere plekken terugkomen. Dat betekent echter niet dat als u alles in H1 zet, er meer resultaten behaald worden. Denk goed na of de H1's op de pagina bij elkaar passen en let op of de H1 zoekwoorden bevat van die pagina. Breng daarna een duidelijke hiërarchie aan in de tekst door andere koppen zoals H2, H3 etc. toe te voegen.
Tip: Goed gestructureerde artikelen met H2 en H3's hebben een grotere kans om beter te presteren (36%). (State of Content Marketing Report 2019, Semrush).
7 Zorg voor een pagina met kwaliteit
Kwaliteit is misschien wel het meest verkeerd toegepast. Waarom? Omdat kwaliteit vaak subjectief wordt beoordeeld. De een vindt dit mooi, de ander niet. Kwaliteit voor Google is echter een stuk minder subjectief. Er zijn parameters waarmee Google de kwaliteit van een pagina waardeert. Zorg in ieder geval dat u voldoet aan de volgende kwaliteitsvereisten van Google:
- Links vanuit andere ‘relevante’ websites naar uw website.
- Een snelle laadtijd.
8 Beantwoord de vraag van de bezoeker
Bezoekers zijn altijd ‘op zoek’ naar iets als ze op een website komen. Vaak hebben ze een vraag en zoeken ze naar het beste antwoord. Wanneer u goed antwoord geeft op de vragen, is de kans groot dat men terugkomt. Terugkerende bezoekers zijn waardevol voor de Google ranking.
9 Woordkeuze en tone-of-voice
Bij diezit. zijn we veel bezig met het bepalen van de tone-of-voice voor merken. Ook voor hogere Google resultaten is het spreken met de juiste toon belangrijk.
Het is de toon die de muziek maakt! Toch vindt niet iedereen dezelfde muziek mooi. Hetzelfde geldt voor webteksten, niet iedereen zal iets ‘fijn’ vinden om te lezen. De toon die u in de informatie creëert, moet aansluiten bij de bezoeker. Wanneer u de juiste snaar raakt bij een bezoeker, zullen ze langer op de pagina blijven.
Het is dus belangrijk dat u een goed beeld hebt van de doelgroep en welke toon zij fijn vinden om te lezen.
10 Meer dynamiek in de opmaak
Leesbaarheid en gebruiksvriendelijkheid zijn twee factoren die voor Google rankings erg belangrijk zijn. Breek daarom teksten op in bondige alinea's met koppen, zorg er in ieder geval voor dat er niet lappen tekst op de website staan. Leg ook nadruk op elementen in de tekst die belangrijk zijn voor de lezer, deze moeten dan wel aansluiten bij het onderwerp van de pagina.
11 Voeg afbeeldingen toe
Afbeeldingen zijn belangrijk voor Google. Ja echt! Zoekmachines beoordelen uw website als minder relevant wanneer er geen afbeeldingen worden gebruikt. Zorg wel dat de afbeeldingen passen bij het onderwerp van de pagina.
BRANDING TIP: Zorg ervoor dat de afbeelding in lijn zijn met de andere afbeeldingen op de website. Consistent gebruik van één type foto en fotobewerking zorgt ervoor dat mensen het beeld van uw merk gaan herkennen, dit bouwt vertrouwen.
12 Zorg voor duidelijke alt-teksten bij afbeeldingen
img_123551.JPG is geen naam waar iemand ooit naar zoekt in Google. Maar ‘goede buikspieroefeningen’ wel. Google kan geen teksten lezen (nog niet althans), het toevoegen van een alt-tekst aan afbeeldingen stelt Google in staat de afbeelding wél te lezen. Zo kan Google bepalen of de afbeelding relevant is voor de pagina en dus de bezoeker. Zorg er daarom voor dat de alt-tekst van een afbeelding past bij het onderwerp van de pagina.
13 Verwijder duplicate content of pas de tekst aan
Drie verschillende pagina’s met alleen andere titels werkt niet. Google zal er maar 1 als relevant zien en de rest negeren. Als Google tijdens het crawlen steeds dezelfde inhoud tegenkomt, haakt deze af en kan het zijn dat de belangrijke pagina's ook niet meer meegenomen worden.
14 Zorg ervoor dat de content lang genoeg is
Genoeg content is belangrijk om hoog in Google te komen. De lengte is echter afhankelijk van het onderwerp en het zoekwoord dat wordt gebruikt. Sommige onderwerpen lenen zich voor een uitgebreid artikel, andere onderwerpen zijn niet gemaakt om een lang verhaal over te schrijven.
Er zijn twee factoren die men mee moet nemen bij het creëren van content:
- hoe langer de content, hoe eerder de pagina zal ranken;
- hoe langer de content, hoe minder waarschijnlijk dat mensen alles lezen.
Tip: Artikelen met 3000+ woorden krijgen 3x meer website bezoekers, 4x zoveel shares en 3.5x zoveel backlinks dan artikelen met een gemiddelde lengte van 900-1200 woorden. (State of Content Marketing Report 2019, Semrush).
15 Focus op long-tail zoekwoorden
Zoekwoorden met een hoog zoekvolume zijn vaak eenvoudige zoekwoorden. Het nadeel daarvan is dat er ook veel concurrentie zit, dit betekent dat het moeilijk is om dan bovenaan in Google te komen of je moet belachelijk veel geld per klik betalen.
Long-tail zoekwoorden zijn zoekwoorden met drie of meer woorden, hier zit minder zoekvolume op maar ook (vaak) minder concurrentie. Denk bijvoorbeeld aan ‘Waar kan ik in Nijmegen snel sporten?” Een voorbeeld van een short-tail zoekwoord is bijvoorbeeld “Sporten Nijmegen”.
Hoewel een short tail vaak veel hogere zoekvolumes betreft, is de kans op conversie vele malen groter op een long-tail zoekwoord.
16 Voeg gerelateerde zoekwoorden toe
Google wordt steeds slimmer. Vroeger werd er door middel van 'stuffing' (hetzelfde zoekwoord zo veel mogelijk terug laten komen) hoog gescoord op Google. Dat werkt dat nu precies het tegenovergestelde. Als Google het gevoel heeft dat een woord té vaak terugkomt worden er minpunten gegeven aan die pagina.
Een goede overweging is: als het keyword goed in de context past, dan vooral toevoegen. Als het niet goed in de context past, dan niet. Denk dan eens na of er een andere manier is om het te omschrijven?
Een andere manier is om te kijken of er Long-tail zoekwoorden van gemaakt kunnen worden. Voor fitness school zou dat bijvoorbeeld kunnen zijn:
- Openingstijden fitness school
- Prijzen goede fitness school
- Top 5 irritaties fitness school
17 Duidelijke meta-tags en meta omschrijving
Als u een onderwerp en zoekwoord heeft bepaald voor een pagina, zorg dan dat die in de titel, in de omschrijving en de meta-tags terugkomen. Een meta omschrijving (de omschrijving van een pagina die u in Google ziet onder de link) mag 250 tot 300 tekens zijn. Hoe beter die omschrijving is, hoe hoger de CTR (Click Trough Rate). En hoe hoger de CTR, hoe hoger Google die pagina waardeert.
Maar er is ook een andere uitdaging; marketeers maken vaak graag gebruik van de volledige 250 tekens, het gevolg is dat alle zoekresultaten op elkaar lijken. Juist een korte meta omschrijving kan helpen om op te vallen tussen een zee aan lange omschrijvingen.
Let er wel op dat u een duidelijk beeld geeft van de content op de pagina.
18 Breek teksten op in alinea's van ±5 regels
Uit statistieken (en ervaring) blijkt dat alinea's van ±5-7 regels het beste ervoor zorgen dat mensen door blijven lezen. Te lange alinea's demotiveren de lezer te veel. Er is content waarbij deze vuistregel niet op gaat: bijvoorbeeld onderzoeken.
19 Voeg voldoende witruimte toe
Leesbaarheid is al aan de orde gekomen, witruimtes toevoegen is daar ook een onderdeel van. Content is belangrijk, maar het ‘fijn’ consumeren van die content is net zo belangrijk. Veel tekst met weinig ruimte tussen verschillende onderdelen demotiveren om verder te lezen en zorgen voor een hogere bouncepercentage.
Voldoende witruimte creëren tussen verschillende onderdelen maakt de informatie makkelijker te verteren en zorgt ervoor dat bezoekers langer op een pagina blijven.
20 Voeg video's toe
Een beeld zegt meer dan duizend woorden en een video bestaat uit 24 frames per seconden… Video’s zijn belangrijker voor de Google ranking dan ooit tevoren. De reden is dat het voor gebruikers makkelijker is om een video te kijken dan een hele tekst te lezen.
21 Ken uw klant
Relevante content kan alleen geschreven worden als duidelijk is wie de doelgroep is. Maak buyer persona’s om uw doelgroep goed te begrijpen. Wie zijn ze? Wat willen ze? Wat vinden ze leuk? Wat vinden ze niet leuk? Besluit vervolgens hoe uw content hierop aan kan sluiten.
Het creëren van buyer persona's is een goede manier om uw doelgroep in kaart te brengen een andere manier is middels de Customer Empathy Map.
Download de Customer Empathy Map
22 Gebruik opsommingen en lijsten
Opsommingen maken het lezen van teksten makkelijker voor de bezoekers, Google ziet dat daarom als ‘gebruiksvriendelijk’. Daarnaast zorgt het voor meer dynamiek in de pagina.
23 Voeg omschrijvingen van afbeeldingen en video's toe
Ja, daar is hij weer. Nu hebben we het specifiek over infographics, videos en ander beeldmateriaal. Hoewel infographics en video's leuk zijn voor de bezoeker, zijn ze moeilijk te lezen voor een zoekmachine. Zorg er daarom voor dat u omschrijft wat er in de video of infographic staat.
24 Denk aan voice search
We hebben al eens kort geschreven over of het voice search proof maken van een website. We willen het echter nogmaals benadrukken, in 2018 is het gebruik van voice search verdubbeld. Ruim 20% van alle zoekopdrachten verliep via voice search. De verwachting is dat voor 2020 ruim 50% van de zoekopdrachten via voice search zal gaan.
"Hoe kom ik hoger in Google?"
Dat betekent dat vraagstellingen zoals ‘wat is het recept voor kip tandoori?’ of ‘hoe kom ik hoger in Google?’ een primaire plek moeten krijgen in de content. Het betekent dat long-tail zoekwoorden steeds belangrijker worden.
Bij voice search is het belangrijk om antwoord te geven op een gestelde vraag.
"Hoe kom ik hoger in Google?"
Antwoord: Er zijn twee manieren om hoger in Google te komen: betaald adverteren of uw website optimaliseren voor zoekmachines om organisch bovenaan te komen staan. Een combinatie tussen de twee kan ook.
25 Zorg voor goede spelling en grammatica
Spelling en grammatica is belangrijk voor de kwaliteitsscore, dit beïnvloedt de positie in Google. Maar u schrijft geen content voor een zoekmachine, u schrijft content voor uw doelgroep. Begrijpen welk leesniveau ze hebben is daarom essentieel.
26 Meer is beter, maar kwaliteit is belangrijker
We hebben het al over de lengte van content gehad, maar het is ook belangrijk om te benadrukken dat de kwaliteit ervan net zo essentieel is. Schrijf niet om te schrijven, maar zorg dat wat u schrijft iets toevoegt aan de website en van toegevoegde waarde is voor de bezoeker.
27 Maak consumptie makkelijk met een samenvatting
Niet iedereen heeft de tijd om alles te lezen. Het is daarom altijd goed om af te sluiten met een conclusie of samenvatting. Wij hebben bijvoorbeeld ook alle belangrijke onderdelen in onze website ‘gemarkeerd’. Op die manier kan de bezoeker direct zien welke onderdelen in de tekst essentieel zijn om het artikel te begrijpen.
28 Zorg voor een duidelijk 'vervolg'
Content moet iets opleveren, anders is het schrijven ervan vooral zonde van de tijd. Zorg ervoor dat aan het einde een Call-To-Action staat die mensen in staat stelt een vervolg te geven aan hun avontuur.
Usability
Google kijkt niet alleen naar content, maar ook naar of een website fijn werkt. Gebruiksvriendelijkheid is voor ons belangrijk en daarom voor Google ook. De volgende punten acht Google o.a. als belangrijke factoren van een gebruiksvriendelijk website.
29 Zorg voor een hoge website snelheid
Google scoort de snelheid van websites op een schaal van 0 tot 100. Wanneer u hoger scoort dan 80 zit u gebakken. Zit u lager, dan is het belangrijk dat die score omhoog wordt gehaald. De volgende acties kunt u overwegen:
- Afbeeldingen kleiner maken (zelf proberen we minimaal onder de 300kb te zitten). Let wel op dat afbeeldingen van goede kwaliteit blijven.
- Een sneller hosting pakket afnemen.
- Onnodige plugins verwijderen (zeker Wordpress heeft hier een handje vol van).
Test de snelheid van uw website met de Google PageSpeed test.
30 Maak de website mobiel vriendelijk
Een mens is tegenwoordig niet meer los te zien van de telefoon. En we doen er elke dag steeds meer mee, waaronder zoeken en internetten. En zeker met de opkomst van voice search (via mobiel) is het enorm belangrijk om een website te hebben die goed op mobiel werkt. Sterker nog, Google heeft aangegeven een ‘mobile first’ beleid te voeren.
31 Test de website vanuit een gebruikersperspectief
Mensen die lang op een website blijven zorgen ervoor dat uw website hoger scoort in Google. En mensen blijven langer op een website als ze iets als fijn ervaren. Om er zeker van te zijn dat zij dit ook daadwerkelijk als fijn ervaren, dan moeten er gebruikerstesten worden uitgevoerd. Ze geven inzicht in de verbeterpunten. Het verwerken van die punten zal ervoor zorgen dat mensen langer op de website blijven.
32 Zorg ervoor dat de website goed te indexeren is
De website moet goed te indexeren zijn voor Google. Het moet begrijpen hoe de website in elkaar zit. Voeg bijvoorbeeld een sitemap.xml toe, een robots.txt en koppel die aan Google Search Console om te testen of alle links erin verwerkt zijn en werken.
Tools
Hoger komen in Google gaat sneller als u het juiste gereedschap gebruikt.
33 Zoek de juiste zoekwoorden
De Keyword Planner van Google zal u helpen de juiste zoekwoorden te vinden voor uw website, inzicht te geven in zoekvolumes en concurrentie én advies geven over soortgelijke zoekwoorden die interessant kunnen zijn. De tool is volledig gratis.
Er zijn ook andere tools die u kunnen helpen zoekwoorden te vinden zoals:
Let wel, sommige tools zijn betaald.
34 Leer het zoekgedrag kennen
Google Search Console is (wederom) een gratis dienst van Google. U kunt daarin bijhouden wat de resultaten van jouw inspanningen zijn. Welke zoektermen worden gebruikt om op uw website te komen? Welke pagina’s staan hoog in Google? En welke nog niet? Et cetera.
35 Zorg dat u prestaties meet
Meten is weten. Zeker bij het bovenaan komen in Google. Zorg dat duidelijk inzichtelijk wordt welke pagina's het steeds beter doen, en welke juist niet, om te weten wat u moet doen. Net als Search Console kan je met Google Analytics de prestatie van de website in kaart brengen. De tool geeft inzicht al het gebruik op de website waardoor eenvoudig conclusies getrokken kan worden over welke pagina’s het goed doen en welke niet.
Backlinks
Backlinks zijn links op andere sites naar uw website. Het is echter belangrijk dat die sites wel aansluiten bij uw site en de website moet wel van hoge kwaliteit zijn.
36 Plaats links op andere 'betrouwbare' websites
Uw website wordt hoger in waarde voor Google als andere betrouwbare websites naar de website linken. Check daarom of de websites wel betrouwbaar zijn alvorens de link daar wordt geplaatst.
37 Kijk waar concurrenten links plaatsen en plaats ook uw link daar
Hoe bepaalt u welke sites interessant zijn om vanuit naar jouw website te linken? Door te kijken naar de concurrent.
38 Zorg voor links op diverse websites
100 links vanuit 1 website wordt niet als waardevol gezien voor Google. 10 links uit 10 websites daarentegen wel. Dit wordt gezien door Google als een natuurlijke manier van linkbuilding.
39 Vraag partners/klanten om links te plaatsen
Werkt u samen met partners? Spreek dan af om links van elkaar op de website te zetten. Win-win.
40 Zorg voor backlinks in artikelen
Vroeger was het goed om links te plaatsen op overzichtspagina’s zoals startpagina. Die tijd is echter voorbij. Backlinks in artikelen worden nu vooral als waardevol bestempeld. En helemaal als het onderwerp van dat artikel aansluit bij het onderwerp van uw website.
Zoekwoorden
Hoog in Google komen is goed. Maar het is wel belangrijk dat dat gebeurt bij de juiste doelgroepen. Een website die bovenaan in Google staat bij het zoekwoord ‘broccoli’ is niks waard als de website gaat over online marketing. Het is daarom belangrijk de zoekwoorden te vinden die bij uw doelgroep en product passen.
41 Doe een goed zoekwoorden onderzoek
Vind de juiste zoekwoorden door een van de volgende tools te gebruiken.
42 Herhaal de woorden vaak genoeg, maar niet te vaak
Zo vaak mogelijk het zoekwoord vermelden in de tekst werkte vroeger goed, maar nu niet meer. Google geeft zelfs strafpunten voor ‘Stuffing’. Er wordt een zoekwoorddichtheid van 2 a 3 % aangeraden. Zorg in ieder geval dat het in de titel staat en een aantal keer in de eerste 100 woorden terugkomt.
43 Focus op 1 zoekwoord per pagina
Het heeft geen zin om te proberen om 1 pagina op verschillende zoekwoorden te laten scoren. Zowel Google als de bezoeker zal dit niet waarderen. Zorg ervoor dat elk relevant zoekwoord een eigen pagina krijgt. Wel is het verstandig om synoniemen van het zoekwoord toe te voegen.
44 Blijf de prestatie per zoekwoord bijhouden
U staat niet stil, maar uw concurrentie ook niet. Het kan zijn dat pagina’s die voorheen op nummer een in Google stonden nu in een keer op de 4e plek of zelfs 4e pagina staan. Hou goed in de gaten welke pagina’s u heeft en hoe hoog ze scoren om proactief actie te ondernemen wanneer de ranking van pagina’s verlaagd. Google Search Console is hiervoor een handige tool.
Structuur van de website
Naast gebruiksvriendelijkheid is structuur van een website belangrijk voor de Google Ranking.
45 Zorg ervoor dat navigatie duidelijk is
Een website die logisch in elkaar zit, en begrepen wordt door de bezoeker, scoort hoger in Google. Zorg voor een duidelijke menustructuur om het voor de bezoeker en Google duidelijk te maken hoe de website in elkaar steekt.
46 Voeg een sitemap toe
Een XML sitemap op de de site is een vereiste voor Google Search Console. Het helpt de website sneller en beter te indexeren.
47 Zorg voor een logische paginastructuur
Een logisch menu is 1, maar ook de volgordelijkheid van pagina’s aan de achterkant is belangrijk voor Google. Het is funest voor de Google Ranking wanneer er geen logica in de paginastructuur zit. Kijk goed naar URL’s die worden gebruikt en dat er een duidelijke hiërarchie bestaat.
48 Voeg een FAQ toe
Een veelgestelde vragen module helpt om hoger te scoren in Google. Zeker voor Voice Search heeft dit nu al een grote toegevoegde waarde. Breng in kaart welke vragen uw klant heeft en geef die een plek op uw website.
49 Creëer een 404-pagina
Een 404 pagina is een pagina waar men terecht komt als ze een link intypen achter uw URL die niet bestaat. Het gebeurt echter vaak dat websites die helemaal niet hebben. Dit resulteert dat ze op een lege pagina terecht komen en de kans aanzienlijk groot is dat ze de hele website wegklikken.
Een goed ontworpen 404 pagina zorgt ervoor dat mensen altijd nog iets hebben te doen wanneer ze ergens terecht komen. Zo raakt u geen bezoekers kwijt.
50 Voeg contactgegevens toe
Misschien een beetje voor de hand liggend, maar voeg duidelijke contact gegevens toe. Het draagt bij aan de gebruiksvriendelijkheid, maar ook Google waardeert dit. Maak daarnaast ook altijd een Google Mijn Bedrijf pagina aan.
51 Geen aparte domeinen per taal
Een domein krijgt voor Google waarde, en die bouw u door de tijd heen op. Het gebruiken van een .nl en .de domein zorgt ervoor dat beide domeinen een waarde moeten opbouwen. Het is slimmer om een .com/nl en .com/de op te zetten omdat ze dan samen bouwen aan hetzelfde domein.
52 Verminder het aantal klikken
Mensen hebben weinig tijd en geen zin om te zoeken. Hoewel informatie scheiden en een gelaagdheid in pagina’s aanbrengen erg goed werkt, is ‘te veel’ klikken niet fijn. Zorg ervoor dat de relevante informatie eenvoudig vindbaar is en dat daar niet teveel klikken voor nodig zijn.
53 Voeg een broodkruimelpad toe
Is dit niet een beetje verouderd? Misschien wel. Maar niet alles dat oud is is kapot. Broodkruimelpaden maakt voor gebruikers (en Google dus) duidelijk hoe de paginastructuren in elkaar zitten.
54 Verwijder kapotte links
Het is belangrijk om pagina’s die in Google geïndexeerd zijn en naar een 404 verwijzen worden verwijderd. Niet alleen voor de gebruiker is het irritant om op een 404 te komen, maar ook Google geeft hier “strafpunten” voor.
55 Voeg een robots.txt toe
Dit bestand geeft Google aan welke pagina’s wel of niet geïndexeerd mogen worden. Het bestand is onmisbaar om hoog in Google te komen. Zonder dit bestand weet Google niet eens dat u bestaat en zal het niet geïndexeerd worden.
56 Creëer logische en korte URL's
Een logische URL maakt duidelijk waar men is. Een korte URL maakt ‘snel’ duidelijk waar men is. Zorg ervoor dat de URL’s zo kort en logisch mogelijk zijn.
57 Creëer blog categorieën
Door categorieën te maken in de blog zorgt u ervoor dat er een logische structuur ontstaat voor Google. En dat helpt in de Google ranking.
58 Voeg algemene voorwaarden en privacy/disclaimer toe
Google kijkt ook naar aanwezigheid van de algemene voorwaarden en privacy pagina. Google ziet een website als betrouwbaar(der) als die er wel is. Daarnaast is het overigens ook verplicht in de AVG regelgeving om deze pagina’s te hebben wanneer u gegevens verzamelt van de bezoekers.
59 Zorg voor een mooi en gebruiksvriendelijk ontwerp
Een goed ogende website is essentieel voor de gebruikerservaring en Google. Het wekt vertrouwen op en zorgt voor een lager bouncepercentage. De uitspraak ‘met smaak valt niet te twisten’ klopt, maar is irrelevant in de wereld van marketing. Hoewel het fijn is als u de website mooi vindt, bent u niet de reden waarom die website wordt gebouwd.
Een ervaren webdesigner ontwerpt een website voor uw klant.
60 Gebruik alleen een '-' als scheidingsteken
Gebruik alleen het minteken als scheidingsteken in de URL. Laag liggende streepjes worden door Google als 1 woord geïndexeerd. “Goedesportschoolinnijmegen” zal niemand zoeken in Google. Maar “goede sportschool in Nijmegen” wel.
Het bedrijf
Ook het bedrijf kan zelf dingen doen om uw website op de eerste plek in Google te krijgen.
61 Investeer in SEO
Een hoge plek in Google moet verdient worden. Er moet consistent en continu in geïnvesteerd worden om zoveel mogelijk eerste plekken te verkrijgen. Geef bijvoorbeeld geld uit aan een goede content creator of de juiste SEO tools.
N.b. Een website is nooit af en heeft optimalisatie nodig om relevant te blijven.
62 Kies voor www of geen-www
De een typt www.diezit.nl en de ander diezit.nl welke doen we? Het antwoord is simpel, beide. Maar, Google ziet de twee wel als verschillende websites. Zorg ervoor dat een van de twee door linkt naar de ander zodat u maar een keer domein autoriteit hoeft op te bouwen.
63 Voeg Google Maps toe
Zorg ervoor dat het bedrijf wordt getoond in Google maps en dat er een Google Maps verwijzing op de website staat. Google geeft betere scores aan websites die dit doen.
64 Zorg voor een SSL certificaat
Dit is onmisbaar voor uw website. Google stelt deze beveiliging van de website steeds hoger in het vaandel. Het geeft de bezoeker namelijk extra veiligheid en zorgt dat er geen belangrijke gegevens onderschept kunnen worden. En dat vindt Google belangrijk.
65 Blijf de website updaten
Wees gerust, u hoeft niet constant de vormgeving aan te passen. Maar de content wel. Google vindt het belangrijk dat een website blijft ontwikkelen. Een website die te lang hetzelfde blijft wordt steeds meer gezien als irrelevant omdat de wereld en de mens ook verandert.
Social Media
Om met uw website hoger in Google te komen is social media tegenwoordig onmisbaar. Er kunnen extra links naar de website worden gecreëerd en content kan meer onder de aandacht worden aandacht.
66 Kies relevante social media kanalen
Social media management kost tijd. En tijd is er niet altijd in overvloed. Een social media kanaal managen moet dan ook wel wat opleveren en dat doet het alleen als de juiste doelgroep er zit. Als B2B bedrijf dat handelt in Printers is Snapchat en Instagram bijvoorbeeld irrelevant. En voor een B2C game developer is Linkedin onlogisch.
67 Zorg voor voldoende activiteit op social media
Als er niks op een social media kanaal gebeurt, zien mensen het ook niet. Social media heeft enkel zin als er actief gebruik van wordt gemaakt. Begin met 1 a 2 keer per week. Om u hierbij te helpen hebben we een marketing kalender opgemaakt die u kunt downloaden.
Download de marketing kalender
68 Deel uw content op social media
Heeft u een blog geschreven? Deel die op social media. Uw doelgroepen zitten namelijk vaker op social media kanalen dan op uw website. En hoe vaker ze uw (hoge kwaliteit) content voorbij zien komen, hoe beter uw bedrijf bekend wordt, hoe vaker men klikt en hoe meer ze converteren.
69 Een beetje opscheppen mag best
Hoewel arrogantie 99% van de gevallen mensen wegjaagt, is oprecht trots zijn over wat men doet juist weer heel motiverend. Mensen zien graag als andere mensen enthousiast mooie dingen doen, deel dat dan ook met ze. Zolang het maar geen borstkloppen wordt.
Straf…
Naast alle dingen die u goed kan doen, kan je bij Google ook dingen slecht doen. En daar krijg je strafpunten voor die je Google Ranking erg kunnen schaden. Het kan er zelfs voor zorgen dat een website langdurig wordt verwijderd uit de Google Index.
70 Krijg inzicht in de regels
Weten welke regels Google heeft zorgt ervoor dat erop gelet kan worden. Veel oorzaken zijn slechte content, verkeerde optimalisatie van zoekwoorden, te veel zware pagina’s of veel lage kwaliteit backlinks.
71 Kies een ervaren online marketing bureau
Hoewel online marketing in de basis “eenvoudig” lijkt kunnen er veel vergeten worden of fout gaan. Kies daarom een bureau met ervaring.
72 Los problemen snel op
Als er fouten worden geconstateerd door Google wordt dit vaak gemeld. Veelal krijgt een bedrijf de kans de fouten te corrigeren alvorens er minpunten worden toegekend. Door problemen snel in de smiezen te krijgen en op te lossen kan positieverlies voorkomen worden.
6 belangrijkste ingrediënten van effectieve content marketing
Content is een van de belangrijkste aspecten om hoog in Google te komen. Maar los van de 72 tips die u zelf kunt toepassen in uw eigen content strategie om hoger in Google te komen, zijn er een aantal belangrijke ingrediënten van effectieve content marketing. Dit zijn de 6 belangrijkste elementen die uw content strategie naar een hoger niveau kunnen tillen en uiteindelijk meer resultaat opleveren.
- Zorg voor een goede strategie: 77% van de marketeers zeggen dat ze een content strategie hebben, maar slechts 9% denken dat hij ook écht goed is.
- Meet de juiste resultaten: het succes van content wordt het meeste gemeten door organisch verkeer (75%), sessies/pagina weergaven (60%), leads (62%), en conversie ratio (47%). SEO (67%) en het updaten van bestaande content (51%) zijn de populairste tactieken om de prestatie van content te verbeteren.
- Zorg voor duidelijke doelen en een toereikend budget: Content marketing doelen kunnen makkelijk inzichtelijk gemaakt worden met de juiste metrics. Veelal komen die neer op; meer kwalitatieve leads (75%), meer verkeer naar de website halen (71%), verbeteren van merkreputatie (56%) en het verbeteren van de interactie en loyaliteit van klanten (45%). Om deze doelen te behalen spendeert 46% van de bedrijven ongeveer € 10.000, 17% tussen de 10k en 25k en 22% spendeert boven dat bedrag.
- Haal de juiste mensen in huis: succesvolle content schrijven is een vak apart. Daarnaast kost het een hoop tijd. Daarom hebben de meeste bedrijven (78%) een content marketing team in dienst van 1 tot 3 mensen. Vaak zit hier een schrijver bij, een social media manager en een SEO specialist.
- Meest voorkomende uitdagingen: De meest voorkomende uitdagingen in de content marketing (met betrekking op eerder genoemde doelen) zijn; content creëren die meer website bezoekers oplevert (52%), content creëren die leads opleveren (54%) en relevante content creëren (45%). Om hierbij te helpen gebruikt 88% van de bedrijven website analytics tools, SEO tools, social media posting tools en e-mail marketing software.
- Creëer de juiste content en distribueer het: De content die het meeste oplevert zijn blog posts (86%), case studies (42%) en succesverhalen (36%). Social media (94%) en e-mail (76%) zijn nog steeds de meest effectieve manier om die content te distribueren.
Hoog in Google blijven
Hoog in google blijven kan maar op 1 manier: door blijven werken in aan de website en bovenstaande tips toe blijven passen.
U bent (in 99% van de gevallen) helaas niet de enige aanbieder voor uw klanten. Dat betekent dat uw concurrenten met dezelfde vraagstukken zitten als waar u mee zit. En dat betekent dat het vechten is voor de nummer 1 plaats in Google. Staat u eenmaal bovenaan in Google? Zorg dan dat u goed monitort of die positie verandert zodat u direct aan de slag kan om die eerste plek wederom te veroveren.
Wat levert mijn Google positie op?
Dit is wellicht de belangrijkste vraag van dit hele artikel. Hoewel hoog in Google staan veel bezoekers oplevert, betekent dat nog niet dat het ook daadwerkelijk veel oplevert. Geld investeren in iets wat niet werkt is niet cool.
Hoe zorgen we ervoor dat online marketing bijdraagt aan het behalen van uw doelstellingen? Dat betekent dat er niet alleen gekeken moet worden dan bezoekersaantallen, maar naar wat het aan het einde van de streep oplevert.
Welke doelstellingen heeft u? Wat wilt u uiteindelijk behalen? Download ons doelstellingen document om uw SMART doelstellingen in kaart te brengen.
Download doelstellingen document
Hulp bij het behalen van maximale marketing resultaten met content marketing?
Heeft u hulp nodig of wilt u meer informatie over onze dienstverlening? Neem gerust contact op of vraag een gratis advies t.w.v. €1.500,- aan.